Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 22 september 2018

Höstlyx

Med skogen inpå knutarna så blir jag i dessa tider ofta påmind om vad naturen bjuder. Riktigt så enkelt är det ändå inte. Lingon och svamp måste ju först plockas och sedan tas om hand och förädlas för att under kommande mörka årstider förgylla våra måltider. Igår blev jag påtagligt påmind om denna lyx då D gjorde lingonsylt av lingonen vi fått av våra grannar B och K och sedan oxå tog hand om de kantareller hon plockat under gårdagens skogspromenad med Osborne.



Här nånstans har D och Osborne sina svampställen.
Inte mycket kan tyckas, men en sån här skörd varje dag 
räcker långt. Många bäckar små.........
Av en del av lingonen vi fick av våra grannar
gjorde  igår härlig lingonsylt.


10 kommentarer:

  1. Härligt Steve!!! Lyxen på hösten ska man ta tillvara på och njuta till! Min M är ute i svampskogen näsan varje dag nu... En annan måste något som kallas jobb...

    Åke från www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika falla ödets lotter. Jag gör varken det ena eller det andra utan har förmånen att bara sitta här hemma och bli bjuden på godsakerna. Glada tillrop kan jag ändå bistå med.

      Radera
  2. Det är senare i höst och vinter som mödan visar sig värd och man kan titta tillbaka på sitt arbete och njuta av det man gjort.
    Sköt om dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får som vanligt titta tillbaka på vad D har gjort och njuta av detta.

      Radera
  3. Det är fantastiskt att vår natur är så generös med sitt utbud att vi kan glädjas året om av allt det goda.
    Tyvärr har många glömt att ta vara på godsakerna. Det är otroliga mängder som aldrig hittar till våra matbord.
    Ni får njuta dubbelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som tar vara på vad naturen bjuder får glädjas och njuta desto mera.

      Radera
  4. Ååååh vad gott med kantareller! Mums! Jag har ingen aning om var man hittar såna i Stockholm tyvärr (utom på marknaden på Hötorget då och på ICA ;))

    SvaraRadera
  5. Ja, det är ljuvligt gott. D bjuder senare idag på "kantarelltoast med löjrom och créme fraiche". Mums!!!
    Plocka kantareller i storstan blir nog svårt, men det finns förstås att köpa. Men, det är ju inte riktigt samma känsla.

    SvaraRadera
  6. Alltså kantareller, skogens guld! Har ju hittat några i Norrtäljetrakten förra året! Min man gillar inte svamp, visst är det konstigt? Så jag får köpa nån näve kantareller då och då i butiken till mej själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl alltid nåt som vi inte gillar. Jag gillar ju inte sushi t ex. Men, älskar surströmming. Håller helt med dig om skogens guld.

      Radera