Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 14 oktober 2018

Årets sista


Igår var det  så dags för årets sista klippning.  Liksom en hel del annat höstarbete. Tömma och ta in vattentunnorna, rensa hängrännor, städa ur växthuset etc. En del krukor återstår att ta in. 
Lite tråkigt förstås att säsongen är slut, men ändå alltid lika skönt. Som vanligt blir nästa klippning till min födelsedag, den 17 maj.


Jag hoppas att gräsmattan återhämtar sig
till nästa sommar.

Det känns bra att ha lagt trädgården till vintervila när
jag vaknar till en frisk och krispig oktobermorgon.
Grannbyn är höljd i morgondis.




6 kommentarer:

  1. Underbara färger! Den torra fläcken, är det ett sådan där ställe där berget ligger nära under gräset? Det hade vi på några ställen och där blev det alltid torrare, det första som strök på foten vid torka.

    Vågar jag fråga hur det gick för D i fredags? För visst var det väl då hon skulle på återbesök? Du har inte skrivit något om det och jag undrar ju så klart. Har hållit alla tummar och tår jag har för att det ska ha gått bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den torra fläcken är ju lite stor, men naturen brukar sköta sig bäst själv så det ordnar sig säkert.

      Oj, sån koll du har. D har pratat med läkaren och han har skrivit ett intyg som säger ok till körkort igen. Först ska det dock sökas om körkortstillstånd och när det är klart så ska det ansökas om körkort. Idag skickar D in första omgången handlingar inkl. intyg från optiker som oxå krävs. Lite härlig byråkrati hör alltid till. Vi får nu hoppas att Transportstyrelsen jobbar snabbt. Det är en enorm börda som lättar från D:s axlar och ett prövningens år har det varit. PUH!

      Radera
  2. Skönt att ha fixat färdigt inför vintern, Såklart kommer gräsmattan att vara finfin nästa sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag litar på vad du säger och ser fram emot nästa sommar.

      Radera
  3. Oj då, den gräsmattan såg inte direkt frisk ut måste jag säga. Hoppas verkligen att den återhämtas till nästa år. Konstigt nog repade sig våra gulbruna gräsmattor i Täby förvånansvärt bra efter sommartorkan. Några regnskurar gjorde susen och nu är de grönare än på hela året. Synd bara att de sedan ett par dagar täcks av gula och bruna löv...

    Det är mycket arbete om man har en trädgård som är så stor som er. Men D verkar ju älska det jobbet så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräsmattan fixar sig säkert själv utan att jag ska oroa mig.

      Visst är det mycket arbete för D, ett arbete som hon mycket riktigt älskar. Hon har dock blivit duktig på att lyssna på kroppen och på mig så nu har hon betydligt dragit ner på ambitionerna med trädgården. Det blir bra det här.

      Radera