Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 2 januari 2019

2019

Igår blev det en riktig slappardag som sig bör efter att ha firat in det nya året. Nyårsdagens stående inslag, nyårskonserten från Wien och lutfisk till middag avverkades dock. Nyårsaftonen firade vi med Sara, Per och lilla Liv. Några bilder här nedan.

Innovativt av D.



Dukat till nyårsfest.
Löjromstoast till förrätt.

Huvudrätten baserades på färsk tonfisk. Det blev Halstrad tonfisk med cajunglaze och tomatrisotto. Tomatrisotton utbytt mot ugnsstekt potatis som ackompanjerades av en sambal oelek-sås. Ett bra byte och en mycket väl vald kombination visade det sig.

Huvudrätten smakade utsökt.
Till dessert bjöds cheesecake i glas med hallon och philadelfiaost. Även här  modifierades receptet något. Gott var det och kanske var det därför desserten inte heller denna gång kom med på bild.


En festlig hatt hör till tyckte Liv.


Nyårsaftonen avslutades med
en sprakande brasa i murspisen.






5 kommentarer:

  1. Dukningen var ju helt fantastisk! D är oerhört kreativ. Vilken annorlunda idé med klockan. Suveränt! Maten är helt i min smak. Bra idé att byta risotton mot ugnsstekt potatis. Risotto passar inte till tonfisk enligt mig. Dessutom är risotto sällan en fröjd för ögat.
    Klart Liv ska ha hatt. Det här väl till;-) Sedan undrar jag bara om hon åt upp allt där på tallriken. Det hade inte jag klarat. Tänker på mängden alltså;-)

    SvaraRadera
  2. Ohhhh .... Klockan var ju helt suverän! Men var hittade hon visare på det sättet? De är ju inte en del av bilden. Måste visa grannen Fru Cuba som är så himla duktig på att göra vackra bordsarrangemang.

    Maten ser verkligen delikat ut! Och klart man har hatt när man ska vara extra fin, det vet väl alla damer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är D påhittig. Bilden av klockan hittade D på nätet och jag skrev helt enkelt ut bilden. Jag blev själv mycket förvånad över att visarna på utskriften blev på detta sätt. Var bilden finns att finna kommer jag dock inte ihåg.
      Maten var utsökt och lilla "damen" i hatt underhöll oss alla.

      Radera
  3. Vilken fin nyårsafton. 1 minut i 12 på tallriken. En riktig aptitretare om än inte ätbar. Resten är ju guld för magen. Så gott efter all godis och julmat! En riktigt god fortsättning önskar jag er i Getingstorp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en riktigt god och festlig Nyårsafton, om än i ett betydligt bistrare klimat än vad ni bjöds. Men, vi höll ju till inomhus vilket ni inte alltid nödgas till.
      En riktigt God fortsättning önskar jag oxå er!

      Radera