Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 25 februari 2019

Dryckeskunskap

D:s son M är alltid begiven på att tillägna sig ny kunskap. Just nu är han i färd med att genomgå en distansutbildning i dryckeskunskap. I förra veckan så genomförde han en provning av sju sorters rödvin som  D fick hänga med på. Hon blev så biten av detta så i söndags genomförde D och jag en provning av fyra av dessa viner. Riktigt roligt var det. Att lära sig  grunderna för vinprovning kommer att skänka en ytterligare dimension till vår vinkonsumtion. För att inte tala om hur intressanta de av vin åtföljda måltiderna kommer att bli. 
"Kurslitteratur".

Dessa sju viner ingick i D:s och sonens provning.

Dessa fyra viner ingick i D:s och min provning.

En nöjd vinprovare.

Efter provningen bjöd D på en utsökt
egenkomponerad söndagmiddag.

Med vin så klart.


8 kommentarer:

  1. Va spännande med vinprovning! Älskar rödviner, men är urkass på att beskriva dem! Är förtjust i cabernet savignon druvan och shiraz, zinfandel är inte dum den heller. Kände igen ett märke där på era flaskor och det är Penfolds!

    SvaraRadera
  2. Grunderna i vinprovning kan du rätt enkelt tillägna dig och jag blev i a f snabbt fångad. Druvorna du nämner gillar oxå. jag.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Den kurslitteraturen är då helt i min smak:-))))) Vilken rolig grej ni börjat med efter D:s vinprovning! Hoppas bara att ni INTE spottade ut vinet bara. Ja, och att ni sparade "resterna" för senare konsumtion;-) Gillar den meningen, för jag har en känsla att även ni inte dricker vin enligt svenska traditioner ni heller - typ på onsdagar, fredagar och eventuellt på lördagar;-)
    Har varit på en enda vinprovning i hela mitt liv och jag fick ju snabbt inse att jag är totalt värdelös att "klassa" viner. Är ju allergisk mot rött vin. Så då återstår ju bara vita viner. Under åren har jag lärt mig att lovprisade och ofta dyra viner är totalt överreklamerade för min del. Jag tycker ofta att de smakar illa. Alltså håller jag mig till ett och samma märke. Maken är som jag, fast han väljer rött. Japp, så tråkiga är vi;-)

    PS. Konstigt nog är vi betydligt mindre tråkiga när vi är utomlands. Undrar vad det kan bero på;-) DS:

    SvaraRadera
  4. Det här var en riktigt kul grej som vi kommer att fortsätta med. Vi är kanske lite osvenska i vår vinkonsumtion även om vi oxå som pensionärer gör skillnad på vardag och helg. Eftersom vin är tätt sammankopplat med vad vi äter så blir det företrädesvis vin på helger då D brukar bjuda på extra njutbara maträtter.
    Dyra viner innebär inte alltid att de får ett bättre gillande av mig. Det dyraste denna gång (289:-) var det som föll mig minst i smaken, men så är det ju oxå en smaksak vad man tycker om.
    PS Visst är det så att ev. "tråkighet" har en tendens att rinna av oss när vi är utomlands.

    SvaraRadera
  5. Intressant kurslitteratur! :) Prova vin är roligt (även om jag inte är kunnig eller så)! Nu tål jag inte riktigt rött vin (även om jag kan dricka pyttelite) men vitt vin går ju oxå att prova :)

    SvaraRadera
  6. Alla kan inte vara experter, men man blir säkert mera kunnig efter några provningar. Jag kände mig redan rätt kunnig efter denna första provning. Vi ska oxå prova vitt vin vad det lider.

    SvaraRadera
  7. Himla kul! Det är alltid roligt med tester man kan göra, jag har ju gjort det på till exempel vetemjöl/bullar och så har jag gjort det på snabbkaffe bara för att överbevisa mannen min.

    Kul!

    SvaraRadera
  8. Du, jag tror jag håller mig till vinprovning. Men, vad gör man inte för att övertyga någon.

    SvaraRadera