Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 10 augusti 2020

Konstrunda i parken.

 Igår var det dags för en ny rullstolspromenad i stadsparken. Den här gången blev det lite av en konstrunda då jag fascinerades av de många vackra statyer som finns i parken.  Dom är  visst 18 till antalet och några av dom ser du här nedan. Vad passar väl bättre än att inleda med en riktig Örebroprofil så den första statyn på rundan blev Cajsa Warg.
Cajsa Warg av Kajsa Mattas, invigd 1997.

Den här har det passande namnet Balans:
Balans av Richard Brixel, invigd 1985.


Här är den riktigt läckra Rävarnas picnic:

Rävarnas picnic av Lillan Kullgren, invigd 1985.


Resonans är namnet på denna skapelse:

Resonans av Arne Jones, invigd 1958.


Här sitter Silversurfaren:

Silversurfaren av Urban Engström, invigd 2006.


och här sitter bloggaren själv:



PS. Jag kommer fortfarande inte riktigt överens med nya Blogger och tycker att det mesta blivit sämre och mera komplicerat. Men, så är det väl med  förändringar så här på ålderns höst, dom är inte alltid lätta att ta till sig. Jag menar för den skull inte att allt var bättre förr.

12 kommentarer:

  1. Det var inte illa! 18 konstverk i Stadsparken. Här är jag riktigt imponerad! Å precis som du tycker jag att Rävarnas picnic är riktigt, riktigt bra. Min favo utan minsta tvekan.
    Så kul att se "Steve-statyn" också. Så välmående och fräsch du ser ut. Du verkar trivas med din nya tillvaro.

    Vad gäller Nya Blogger så håller jag helt med dig. Efter ett enda inlägg som jag inte var nöjd med har jag gått tillbaka till gamla Blogger, som faktiskt fortfarande finns att tillgå. Precis som du säger, det har blivit krångligare och mindre överskådligt. Å bildhanteringen är en katastrof i mina ögon. Förut kunde man ange precis rätt "bredd" på liggande bilder. Det kan man inte längre. Grrrrrrr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag trivs med min nya tillvaro. När jag nu inte längre klarar av att bo på Getingstorp så kunde jag inte valt ett bättre ställe än Sirishof.

      Nya Blogger, Hå hå ja ja. Några exempeL:Textstorleken blir inte den valda och jag kan inte längre skriva text till varje bild.

      Radera
    2. Jodå, om du klickar på bilden så kommer det upp ett gäng ikoner. Tror det är den andra från höger, den med två olika långa streck, som gör att du kan skriva en bildtext.

      Radera
    3. Tack snälla Emma! Det blir väl så här jag får lära mig nya blogger, genom tips och vägledning från bloggkompisar.

      Radera
  2. Så snyggt du sitter där i den vackra parken. Gillar att de har satt upp saker att se på och fundera över. Det är ett fint ställe du hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag nu inte klarar av att bo på Getingstorp så är Sirishof det absolut bästa alternativet.

      Radera
  3. Fin park! Jag gillar konst och natur ihop! Oj, trist att Blogger blivit sämre. Alla uppdateringar och förändringar är ju inte till det bättre tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Kul att ni tittar in hos mig. I rätt sammanhang så är konst och natur en alldeles utmärkt kombination.
    Blogger, ja. Förändringar måste förstås till, allt kan inte vara som förr. Får jag dessutom hjälp av bloggkompisar så klarar även jag av att hantera nyheterna.
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  5. Trevligt att se dig!
    Fina statyer, gillar statyer. De inspirerar och gör mig nyfiken. Visste inte att Kajsa Varg hade något med Örebro att göra, men googlade och såg att hon var född där.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  6. Tack! Man lär sig alltid nåt nytt i bloggvärlden. Ha de gott!

    SvaraRadera
  7. Så många statyer, men jag gillar den sista bäst!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Du mernar väl den sista statyn då. Kul att du tittar in hos mig. Idag har jag bott här i tre månader så det kanske blir ett inlägg om det.

    SvaraRadera