Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 22 december 2020

Två inlägg som p g a corona inte blivit skrivna

Det har varit mera stiltje än vanligt på bloggfronten för mig den senaste tiden. Här nedan följer två inlägg som jag under normala förhållanden hade skrivit.

1. Så är då Degerfors tillbaka i Allsvenskan. Efter att ha varit nära att falla på målsnöret så sattes spiken i kistan när Ljungskile besegrades med 3 - 0. Tillbaka i finrummet efter 23 år.

Återkomsten firades som sig bör, men tyvärr inte särskilt coronasäkert. Jag förstår att man vill fira, men dylikt firande i dessa dagar är bara tråkigt att se.

Så här såg det ut i Degerfors  den 5 dec.

2. Ett annat inlägg som tillhör de självklara, men som inte skrivits, är att Sigge fyllt 10 år. Den 5 december uppnådde han denna aktningsvärda ålder. Sigge trivs med att bo med matte och Osborne på Getingstorp och D säger att han till fullo övertagit min plats sedan jag flyttade. Det låter bra tycker jag.

Oj, så jag saknar min kompis.

Sigge och Osborne är riktiga kompisar.

                                      
Varför har då  dessa inlägg inte blivit skrivna? I dessa dagar är svaret givet, det beror på corona så klart. Jag testades den 3 december och fick två dagar senare beskedet att jag var positiv. Ett ödets ironi att jag var positiv, jag som inte gått utanför dörren sedan jag flyttade hit i maj,  förutom två promenader i stadsparken i somras. Besök av D hade jag dessutom inte haft  sedan början av november då vi kom överens om att göra paus i besöken för att på vårt sätt bidra till minskad smittspridning.


När jag testades så hade jag inte nån misstanke om att jag var positiv, men dagarna efter testet kände jag av ett antal symtom som sedan tilltog i antal och därefter förföljde mig till den 18 december. Ingen behaglig upplevelse vill jag säga, men jag har nog ändå klarat mig bra jämfört med många andra. 

Jag har blivit synnerligen väl omhändertagen här på Sirishof med tillsyn och provtagning varje dag så mitt i eländet har jag ändå känt mig trygg. Det känns befriande att den här pärsen nu är över och tillvaron kan återgå till, i vart fall, "det nya normala".




14 kommentarer:

  1. Shit, shit, shit!!! Sorry språkbruket. Men sååååååå glad jag är att du klarade dig så pass lindrigt undan. Hur blev du smittad då? Svaret är ju rätt enkelt - personal som var symtomfri tog med sig viruset till boendet och smittade dig. Var det fler boenden som testades och var positiva? Detta virus är verkligen hemskt, lömskt och fruktansvärt oberäkneligt.

    Och som du säger, när man ser folkmassor som den du visar då blir jag mörkrädd. Tänker inte folk? Nej uppenbarligen inte. Kul med Degerfors! Gissar att Ralf Edström och Svennis grät glädjetårar. Hoppas nu bara att det anrika laget inte åker hiss upp och ned igen.

    Skrattade gott åt att "Sigge till fullo övertagit din plats sedan du flyttade". Ett väldigt roligt sätt att uttrycka sig måste jag säga:-)))) Å om man har min "konstiga" fantasi så tror jag nog att du förstår vad jag menar och får dig ett gott skratt du med;-)
    Bilden på Sigge är en absolut höjdare.

    Än en gång - är så glad att du överlevt C-19. Nu har du antikroppar och D kan besöka dig igen... om Sirishof tillåter besökare vill säga, vilket de troligen inte gör. Det "nya normala" - ja, inte är det så himla roligt inte...

    SvaraRadera
  2. Jag kan instämma i ditt språkbruk och hålla med om att detta virus är lömskt och fruktansvärt oberäkneligt. Hur jag smittats och om flera boenden drabbats har jag inte sagt nåt krut på att undersöka. Nu ser jag och D mest fram emot att vi ska kunna träffas igen. Efter helgerna och årsskiftet så kanske det kan vara möjligt igen. Jag har idag fått frågan om jag vill vaccinera mig och tackat ja till detta. Det finns ändå ljuspunkter runt hörnet.

    SvaraRadera
  3. Jösses, jag har varit inne här ungefär varannan dag för att se om du hade lagt in något nytt. Jag kunde inte drömma om att du hade fått covid-19, men där ser man. Jag gläder mig åt att du har tillfrisknat och kan se eländet i backspegeln. Jag antar att du fortfarande har sviter efter den smällen!
    Jätteroligt att Degerfors är på gång igen. Hoppas att dom inte åker ut med en gång!
    Jag säger GRATTIS till Sigge som är en stor kille.
    Nu vill jag önska att du får en fin jul trots att D inte kan besöka dig. Skönt att du har det bra där du bor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser du, inte ens försiktiga jag undgår detta lömska virus. Lite mör är jag förstås efter den här pärsen, men mår nu mycket bättre och är glad för att kunna se fram emot helgerna med någorlunda tillförsikt.
      Visst är det kul med Degerfors. Jag ser att dom redan är i färd med att förstärka laget vilket säkert behövs.
      Stora Sigge han bestämmer det mesta där hemma nu har jag förstått.
      Jag "firar" jul med sms, mejl och telefonsamtal med D.
      Som situationen nu ter sig så är jag extra glad för att jag valde Sirishof när jag flyttade.

      Radera
  4. Nej, men är det sant!!?? Det känns ju som att du varit sååå försiktig!!! Hur mår du nu? Skriv gärna snart så vi vet! Varma hälsningar från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla ni!
      Jo, nog är det sant. Inte ens extrem försiktighet räcker alltid mot detta lömska virus. Jag mår nu mycket bättre och är ändå glad för att kunna "fira" Jul Ett firande som toppas av sms, mejl och telefonsamtal med D. Förhoppningsvis kan vi träffas snart efter årsskiftet.

      Radera
  5. God fortsättning Steve. Det låter ju ruggigt rent av sagt. Man blir lite sur när man får läsa sånt här. Samhället kan då alltså inte skydda. Du får luta dig tillbaka trots allt och att du blivit väl omhändertagen där på Sirishof.

    Åke på www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Ja, det var en riktig prövning jag fick genomgå, men det känns bra att jag nu piggnat till igen och "ser ljuset i tunneln".

      Radera
  6. Så trist att läsa att du åkte på covid-19, men också skönt att höra att du är på bättringsvägen! Bra att du tris där du bor nu. Hoppas på en god fortsättning på julen!
    Varm Kram

    SvaraRadera
  7. Tack! En god fortsättning önskar jag oxå dig!
    Det känns bra att den här pärsen är över nu och jag känner igen mig själv igen. Vi får hoppas på att det med vaccinet följer bättre tider. Jag är innerligt trött på att coronapandemin helt dominerar tillvaron och längtar nu efter "det nya normala".
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Oj, vad tråkigt att höra att du drabbats, men skönt att du är på bättringsväg.
    Skönt att du trivs där du bor och blir väl omhändertagen.
    Krya på dig och god fortsättning!

    SvaraRadera
  9. Tack, snälla du!
    Ja, det är skönt att vara sig själv igen.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas att du fortfarande är på G och har kunnat njuta av julen!
    God Fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Jo då, jag är ff på G. ,Julen kan jag påstå har passerat rätt obemärkt, men inget konstigt med det under trådande omständigheter. Det har nog varit en märklig jul för många i år.

      Radera