Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 22 december 2015

Vi som går i ide

Stortomten har följt mig i många år.
Jag känner numera en särskild samhörighet med björnar som liksom jag går i ide under vinterhalvåret. Här får du en inblick i hur dom kan ha det. Hur har då jag det, i mitt ide? Jo, jag har det bra. Hur bra, ja det vet du som är en återkommande läsare av min blogg.

Idag infaller Vintersolståndet och vi har årets kortaste dag, men vad gör väl det då vi nu går mot ljusare tider.

8 kommentarer:

  1. Nu har du iaf en betydligt bättre utsikt - inne och ute om man säger så;-)

    Jag brukar ju också gå i ide vid den här årstiden, men i år med alla plusgrader och många soliga dagar står jag än så länge ut med livet ovanför jorden. Å riktigt skönt att vi nu går mot ljusare tider:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min utsikt här på Getingstorp kan aldrig bli helt fel. Det finns alltid vackra alternativ om man så önskar.
      Ja, nu går det åt rätt håll igen.

      Radera
    2. Svar: Det går betydligt bättre om man tänker fortare - det blir liksom mera spontant då om man säger så;-)

      Du kör ju alltid med kommentargranskning. Jag gör det första gången så att läsarna inte kan "planka" från varandra. Om jag ska vara ärlig så är det ju skittråkigt! Förstår ju poängen om det handlar om en gissningslek som i mitt fall idag, eller om man får hotelser eller påhopp, men annars - nja...

      Radera
    3. Ok, tack för det klargörandet.
      Jag valde detta med granskning under en period då jag jobbade med och skrev om ett specifikt ämne där jag fick mindre trevliga kommentarer. Efter det har det bara fortsatt. Dessutom glömmer jag inte bort någon kommentar om jag "granskar" alla. Men vadå, man gör som alltid som man själv vill.

      Radera
  2. Tack för tipset om att skicka egna julkort via posten på nätet! Fast mina hinner nog inte fram till julafton då jag nyss skickat dom - men bättre sänt än aldrig !
    Ha det så gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme! Ibland kommer t o m Posten med nåt bra. Skickade du före 16.00 idag så utlovas dom komma fram till Julafton. Det är ju inte hela världen om julkorten kommer dagarna efter jul heller.
      Ha de gott!

      Radera
  3. Att gå i ide behöver ju inte betyda något negativt, snarare tvärtom beroende på vad man nu gör i sitt ide. Vad jag förstått, utan att ha följt dig särskilt länge, så gör du det bästa av situationen, ser positivt på det mesta och plockar ut de små guldkornen i vardagen. Det är det minsann inte alla som gör. Tycker att det klagas på både det ena och det andra trots att man har det bättre än bra och många lever i sin egen lilla bubbla utan förmåga att öppna sina sinnen och se sig omkring, se det positiva i tillvaron. Skriver jag som själv många gånger befunnit mig i den där bubblan ;-)

    Att det idag var Vintersolståndet känns väldigt skönt tycker jag. Att det vänder och att vi nu går mot ljusare tider. Om än det bara handlar om några minuter om dagen betyder det en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med att gå i ide passar mig perfekt i min nuvarande situation. Det ger mig gott om tid att reflektera över hur världen ser ut och vad som händer vilket förstås hjälper mig att inte ömka mig själv.
      Bara vetskapen om att vi går mot ljusare tider är välgörande för mitt mående.

      Radera