Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 25 februari 2018

OS till ända

Idrottsintresserad som jag är så har jag haft några intensiva veckor, men nu återgår allt till vardagslunken när OS är över. Ett OS som varit mycket framgångsrikt för Sverige. Så framgångsrikt att jag inte ens nämner de som inte motsvarat sina egna och omgivningens förväntningar.
Så har då vintern greppat tag i oss (19/2).
Det roligaste med de svenska framgångarna är den nya generationen skidskyttar som tar för sig.  Framlotsade av demontränaren Wolfgang Pichler. Roligt oxå att två "veteraner", Frida Hansdotter och André Myhrer, fick kröna sina karriärer med OS- guld i slalom.

Vintergreppet känns ändå rätt uthärdligt nu när 
ljuset återvänt till Getingstorp (idag).

Vad finns för övrigt att säga? Ja, jag tycker t ex att TV-sändningarna varit rätt torftiga utan att riktigt kunna sätta tummen på vad som saknas. Det kanske inte alls saknas något utan det är min stigande ålder det handlar om. Eftersom jag inte vet hur jag snyggt ska ta mig ur den här tankelabyrinten så avslutar jag här. Passande nog samtidigt som avslutningsceremonin pågår i Pyeongchang, Sydkorea.



18 kommentarer:

  1. Härligt vintergrepp du har! Man är förstås glad över alla medaljer vi tagit :) Jag hade tippat före x antal men inte så här många. Att Kalla höll är förstås en bravad tycker jag, det är bara inte att åka ned och hämta medaljer. Ska sanningen fram har jag inte sett en minut på TV, har inte haft koll på vilka kanaler det ens gått på... Radion har jag däremot lyssnat på. Tiderna har heller inte passat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att inte alla , som jag, kan fritt disponera tiden. Skam att säga så är det evigheter sedan jag lyssnade på radio.

      Radera
  2. Som flitiga tittare av skidsport är detta en höjdpunkt för oss, klockan på ringning när loppen gått tidigt svensk tid. Jag tycker det har varit ett fantastiskt OS och vi som är födda i Finland blir plötsligt riktiga patrioter i idrottssammanhang, aldrig annars. Finland är långt ifrån sina storhetstider både vad gäller vintersport och friidrott så desto mer gläds vi över Niskanens guld på femmilen. Men kul var det också att se Stina Nilssons lopp idag. Inte den mest kunnige hade kunnat tippa en brons till Nilsson. Men det är väl just sådana överraskningar som gör sporten så fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sände dig en tanke under femmilen och kan förstå att du jublade extra då. 5-milen och klassisk stil, det för ju tankarna tillbaka till den gamla goda tiden.

      Radera
  3. Med svansen mellan benen kan jag bara helt hålla med dig. Har ju redan framfört "en ursäkt" på min blogg när jag gnällde över vissa prestationer, bland annat ishockeyn. Jättekul att det var otippade vinnare, som du säger den unga generationen har visat framfötterna. Tackar Pichler för det! Curlingtjejernas guld var ju inte heller tippad och Stinas brons idag var också en överraskning. Japp "vi" kan vara riktigt nöjda. Å det är bara att gratulera ärkerivalen Norge som slog olympiskt rekord i antal medaljer. Fantastiskt a Marit Bjørgen att avsluta sin karriär på det sättet.

    Det jag såg om OS på tv var torftigt. Eurosports kommentatorer håller inte svt-klass tycker jag. Studiosnacket var uruselt, så än en gång förstod jag, varför eftersnack inte är min grej. Dessutom var studion liksom "felbyggd". Karlsson och expertkommentatorerna/gästerna hade ju ett "glapp" mellan sig, vilket man kan tolka på olika sätt om man säger så. Karlsson var en besvikelse liksom Jessica Almenäs. Pärson var aningen bättre.
    Avslutningsceremonin var betydligt roligare än invigningen på alla sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har uppenbarligen sett samma OS och har en likartad uippfattning om vad som presterats.
      Håller helt med dig om studiosnacket och Roberto Vacchi som jag gillat som cykelkommentator tyckte jag mest var gapig nu.

      Radera
  4. Det har varit några veckor med många väldigt tidiga morgnar så trots att det känns lite tomt att det är över så ska det bli lite skönt att inte ställa klockan på halvfem för att inte missa något viktigt. Ett fantastiskt OS med så många härliga ögonblick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tidiga mornarna har passa mig perfekt då jag brukar börja dagen vid 5-tiden.

      Radera
  5. Visst är det helt fantastiskt att svenskarna har imponerat så! Jättekul!
    Mello är alltid kul att prata om , vi tycker all olika, hihi!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den svenska OS-insatsen tycker vi lika ser jag.
      Om Mello däremot olika. För väl är väl det för tänk så tråkigt om vi alla hade samma uppfattning.

      Radera
  6. Två medaljer gjorde mig extra stolt som svensk... Den ena var guld i Skidskyttestafetten, Fredrik Lindström som körde sista sträckan härstammar från min barndomsby, min far jagade ihop med hans farbror. Den andra var oxå skidskytte, Sebastian Samuelsson, yes jag är mest glad över dessa två medaljer. Sedan har de svenska tjejerna jobbat oerhört bra, helt enkelt toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du är från Bredbyn. Då har vi nåt gemensamt då vi båda är sprungna ur den ångermanländska myllan.
      Härligt att ha medaljer att glädjas åt. Visst är det tjejerna som glatt oss mest den här gången.

      Radera
  7. Ja, jättskönt att OS är över eftersom jag är noll intresserad och det inte går att undvika kommentatorernas tjatande i radion så fort man vaknar på morgonen. Det bästa är att jag dammat av CD samlingen och lyssnat igenom en massa gamla godingar som jag glömt att jag hade. Förstår att det måste vara bättre än julafton för er som är intresserade!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssna på gamla godingar. Se där, inget ont som inte har nåt gott med sig.

      Radera
  8. Här har vi försökt att passa in OS med övriga aktiviteter. Det har väl gått sådär, men vi fick ändå vara med när "vi" tog en del medaljer! :) Ett riktigt härligt gäng på G i skidskyttet nu! I curlingen också förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst påverkar det humöret när "vi" tar medaljer. Curlingen är lätt att glömma bort då de lagen bara lyfts fram vart fjärde år.

      Radera
  9. Vackra bilder från er gård! OS har jag missat helt ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi det vackert. Hur kan man missa OS???

      Radera