Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 16 juni 2018

Försenad premiär

Igår intog vi årets första växthusmåltid, drygt två månader senare än vanligt. Det har inte varit lämplig väderlek för att växthusmåltider den här våren. Igår kväll var det så där lämpligt svalt, ja riktigt njutbart. Njutbar var oxå den sommartallrik D bjöd på, med tre olika såser, nybakat bröd  och svalkande rosé därtill.

Kvällen avslutade jag sedan med något annat njutbart, VM-matchen Portugal - Spanien. Vilken match! Och vilken avslutning på matchen. Ronaldos tredje mål för kvällen,  frisparken till 3-3 var mästerlig.
Där inne dukar D för årets första växthusmåltid.

En riktigt god sommartallrik blev det.

14 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med! Vilken match! (Lite skillnad jämfört med primiärmatchen mellan Ryssland och Saudiarabien). Lite osvensk anledning till försenad växthuspremiär, det där med att det varit för varmt ute...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu ser jag Island stå upp mot Argentina, 1-1 efter 59 minuter. Kan bli ett kul VM.
      Visst känns förklaringen till den försenade växthuspremiären ytterligt märklig. Är det månne för blåögt att tro att förändrade väderleksförhållanden gör att jag kan kan dinera där ute även i sena oktober.

      Radera
  2. Jag fattade först inte vad det var som pågick, det var ett j-a liv här i grannskapet! Så började jag fundera, frågade mannen min om det var någon fotboll eller något.

    Härligt med middagen där i växthuset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är antagligen an av de få i Spanien som inte har koll på att fotbolls-VM startat. Jag tittar nu på Argentina-Island och Messi brände just en straff.

      Det blev en ljuvlig växthuspremiär. Ser fram emot många måltider där ute i sommar.

      Radera
  3. ...och där gjorde Danmark mål mot Peru precis när jag ska kommentera här inne hos dig, härligt!!!
    Tänk att det har varit för varmt att äta inne i växthuset, otroligt!
    Det ser fantastiskt mysigt ut!
    Ha en fortsatt trevlig fotbollskväll!

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag följer dock inte Danmarks match då jag i kväll koncentrerar mig på trav och V75 i Boden. Extra fängslande med midnattstrav.
    Visst är det otroligt det där med alltför varmt i växthuset. Ser nu fram emot många sköna kvällar där. Ha även du en fortsatt njutbar kväll!

    SvaraRadera
  5. Om man väntar på nåt gott så... Ja, du förstår vad jag menar. Att kröna sommartallriken med matchen som slutade Ronaldo-Spanien 3-3 måste ha varit en höjdare. Åsså Islands 1-1 mot Argentina idag. På köpet liksom, för att inte tala om Danmarks seger mor Peru. Nu är det bara Sverige kvar att fullfölja den skandinaviska succén på måndag. Love it:-)

    SvaraRadera
  6. Ja, det blev en läcker dessert. Pallar Sverige med det ökade trycket tro? Förhoppningsvis fungerar Islands och Danmarks insatser som extra tändvirke.

    SvaraRadera
  7. Den som väntar på något gott.....
    Ja Ronaldo levde upp till förväntningarna till skillnad från Messi, men Vulkanen talade och fick en poäng med sig och stal 2 från Argentina! Ljuvligt. Just nu hoppas jag på att Tyskland gör sitt jobb och tar full pott mot Mexiko!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer en del, förlust för Tyskland och bara delad pott för Brasilien. Nu får vi hoppas på Sverige i morgon.

      Radera
  8. Nu vart jag avundsjuk på riktigt: God sommartallrik!!! VM har det börjat... jag har inte tid riktigt där... Jag reser ett nytt växthus, har beredskap och höll en guidning på lördag... ett pensionärsgäng som samlats sedan många många år, de gick ur högskolan i Härnösand på 60 talet... gissa om de tekniska gubbarna frågade på (från hela Sverige) jag höll på i 4 timmar och 20 minuter... Jag fick allt visa dem lite mer tekniska detaljer... när de frågade på. Men så var dom mycket nöjda också... Klockan 13.00 kom de på att de beställt bord på Norra Berget, jag letade fram ett telefonnummer, de fick komma när de ville... 14.00 lämnade dom mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du inte har tid med trivialiteter som fotbolls-VM. Du har ju viktigare uppdrag att sköta förstår jag. Bra jobbat!

      Radera
  9. Åh, här kommer även en till som känner avundsamhet men på ett trånande sätt, ni har det så fint och det måste verkligen vara något extra att få äta den första riktiga sommarmåltiden där,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker om det du ser.
      Det känns faktiskt riktigt högtidlig med den där måltidspremiären.

      Radera