Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 12 oktober 2018

Växtkraft

Syrénhäcken får idag sin årliga översyn. 
Ett rejält dagsverke att ta sig an
Syrénhäcken nere vid grinden har en enorm växtkraft. När vi flyttade hit så var den inte beskuren på många år. Då fanns inte heller den vita grinden utan ingången  var ett hål i syrénhäcken. Men, eftersom jag absolut ville ha en grind så var det naturligt att redan från start tukta häcken vilket vi sedan dess gör varje år, vår eller höst. En del av häcken ( t v på bilden ovan) tog vi helt bort 2015 och D skapade en  vacker blomsterrabatt där i stället.


Dagsverket avklarat.



10 kommentarer:

  1. Duktigt! Och modigt av D att anlägga en rabatt där det tidigare varit syrener, de har ju en tendens till att skjuta kraftiga och långa skott. Men hon har säkert rotspärrat, D vet ju vad hon gör!

    Själv håller jag på att klippa i de hopplösa trillingblommorna som jag inte riktigt vet om jag ska älska eller avsky. De är sanslöst vackra men vidriga att underhålla (jag är randig på armarna av alla taggar) och så är de så skräpiga.

    Ni verkar ha det riktigt vackert och soligt i alla fall. Härlig dag i trädgården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. D är alltid modig och vet alltid, i a f oftast, vad hon gör. Om hon har rotspärrat vet jag däremot inte. Rotspärra som jag inte hade en susning om vad det var. Men nu vet jag efter att ha googlat. Det finns visst en hel del varianter av rotspärrar.
      Vårda armarna.

      Visst är det svårt med växter som man både älskar och avskyr.

      Vi har haft en fin dag och som du ser så kom vi i mål.

      Radera
  2. Gud vad Emma kan! Är mäkta impad. Visste inte heller vad en rotspärr var. Gissade bara, och jag gissade rätt. Namnet är liksom en liten "giveaway" som min man skulle säga;-)

    Bra att du envisades med en grind. Den är sååååå vacker. Är ju asfaltbonde och har inte den blekaste om hur man sköter syrénbuskar (älskar syréner!), men mitt "estetiskt lagda öga" tycker att häcken såg betydligt finare ut innan den mötte sekatören;-)

    SvaraRadera
  3. Visst är hon duktig, vår bloggvän Emma.

    En grind var bara ett måste för mig.

    En sekatör hade inte haft mycket att hämta. Här krävdes betydligt kraftfullare grejer. Det "estetiskt ögat" måste oxå anpassa sig till årstidsskillnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så smickrande! Tack! :D

      Nästa år kommer syrenhäcken att vara tät och fin igen!

      Radera
    2. Väl bekomme!
      Jag imponeras av syrénhäckens oerhörda växtkraft. Så gammal den är så står den varje år tät och frodig. Sån kraft vill oxå jag besitta.

      Radera
  4. Så mycket fint D har gjort på tomten (passade på att kolla länken också) En annan kan ingenting hur växtrikes skötes... mer än att gräva en grop eller flytta sten.

    SvaraRadera
  5. Att gräva en grop och flytta sten är även det en viktig del av växtrikets skötsel

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb! Bra gjort av D.
    Önskar er en lugn och fin helg!

    SvaraRadera
  7. Tack!Så skönt det är när höstarbetet är gjort i trädgården.

    SvaraRadera