Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 13 november 2018

Man kan inte få allt

En härlig inledning på dagen bjöds jag idag. 
Fortsättningen dock grå och trist.
Ungefär som Fotbollsgalan igår.

När jag skrev rubriken tänkte jag först låta inlägget handla om pristagarna vid gårdagens fotbollsgala i Globen. Men, jag ångrade mig snart då jag kom på mig med att bara sätta en massa eget tyckande på pränt. Tyckande som i många fall gick stick i stäv med vad ett antal olika jurys kommit fram till när dom utsett vinnare av de olika priserna. Jag landade till slut i att de pristagare som presenterades ändå kändes rätt ok. Varför ska jag då lägga krut på att tycka tvärt emot. Eller svartmåla en som helhet rätt medioker fotbollsgala.

Nej, jag fastnade för nåt annat än fotbollen igår. Nämligen; är man en duktig fotbollsspelare är man nödvändigtvis inte en duktig talare.

En sak står klar; vid en direkt jämförelse är män bättre fotbollsspelare än kvinnor. Inget överraskande påstående förstås. Men,  när det gäller att uttrycka sig i ord står de flesta fotbollsspelande män sig slätt. Det bevisades med eftertryck när gårdagens tacktal levererades. Två lysande stjärnor fanns på scenen, Nilla Fischer, vinnare av Diamantbollen, och Lotta Schelin, mottagare av Fotbollskanalens hederspris. Dom sopade banan med männen.  Ja, med alla övriga pristagare. För att ta en fotbollsliknelse så var det Allsvenskan vs Gärsgårdsserien.



16 kommentarer:

  1. Haha, vilka liknelser och en väldigt rolig iakttagelse!

    Och akta dig för att säga att män är bättre på att spela fotboll, tror inte att det räkna som riktigt PK. Om man nu vill vara det. Om det nu ska vara bra.

    Vilket jag nog inte tycker. Så du får gärna skriva att män är bättre på vissa saker. Kvinnor är definitivt bättre på andra.

    SvaraRadera
  2. Ska man alltid vara PK blir tillvaron jobbig. Visst är vi bra/bättre på olika saker.

    SvaraRadera
  3. Där satt den! Som gammal damfotbollsspelare borde jag ju säga emot dig här, men det kan jag inte. Håller nämligen helt med dig - män är bättre fotbollsspelare än kvinnor. Ganska logiskt, då män och kvinnor har olika fysiska förutsättningar - kroppsbyggnad, tempo med mera. Vad gäller tekniken är dock kvinnor så gott som ikapp männen tycker jag, speciellt brasilianskorna.
    Männens tal var rakt igenom ett dåligt skämt, VNL var visserligen rörd, men så torftigt borde det verkligen inte ha blivit. Gillade Schelins "avskedstal", hon är så bekväm med att stå i rampljuset. Hoppas hon får ett toppjobb inom tv. She is a natural. Fischers brandtal var mera nervöst, men bra. Läste förresten att herrlaget hade sänkt sin ersättningsnivå för landslagsspel rejält, för att damerna ska få det bättre. Men det hade förbundet visserligen glömt att berätta för damlandslaget. Ooooop

    Till sist vill även jag sträcka ut hakan, undrar om du håller med. Man ska inte generalisera, de vet jag. Men jag har en känsla av att manliga fotbollsspelare ofta framstår som "dummare" än kvinnliga. Eller om killarna har en lägre IQ alternativt sämre utbildning. Ooooops.

    PS. Du och jag så långt från att vara PK man kan komma. Tackar för det:-) DS.

    SvaraRadera
  4. Vi verkar vara rätt överens om det mesta. Det där med IQ och utbildningsnivå ska jag inte ge mig in på då jag inte har nån täckning för vare sig det ena eller det andra. Vilken förklaringsmodell jag än skulle ge mig in på så känner jag att det är stor risk att jag "snubblar på målsnöret". Jag nöjer mig med att fastslå att lilla Sverige har väldigt duktiga fotbollsspelare; så väl killar som tjejer.
    PS. Att vara PK ligger inte alls för mig, det är fjärran från min personlighet.

    SvaraRadera
  5. Såg inte fotbollsgalan, men har förstått av massmedia att Nilla Fischer höll ett bra tal...måste läsa lite mer om det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en hel del att läsa om evenemanget.

      Radera
  6. Det hade jag velat höra, men jag har läst om det.
    Din bild idag är som en vacker tavla. Naturen kan verkligen konsten att måla!

    SvaraRadera
  7. Visst är naturen en oöverträffad konstnär.

    SvaraRadera
  8. Jag ser sällan på tv och onte såg jag galan heller. Däremot är min bygd glad för våra Pitetjejer, det har jag iallafall snappat upp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart ni ska vara stolta över Piteåtjejerna. Extra kul med Norrlandslag och att det inte är ett tillfälligt skrytbygge.

      Radera
  9. Så kul att få höra uttrycket Gärdsgårdsserien! Inte så ofta man får höra det... Jag missade tyvärr denna gala men jag antar du har gjort en korrekt bedömning! Tack för din bild av mitt i hösten. Har nyligt tänkt på dig, då jag åter besökt Hallstaberget i helgen på en konferens om bla. annat Parasport:)

    Åke från www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Hallstaberget inkvarterade D och jag våra bröllopsgäster när vi gifte oss 2001.
      ( https://stevereflekterar.blogspot.com/search?q=bote%C3%A5+kyrka )

      Jag har förstås många minnen från Hallstaberget från min ungdomstid, inte minst nyårsfiranden.

      Radera
  10. Hänger inte med varken i fotboll eller svensk TV, Så har inte sett detta.
    Vacker bild! Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet du heller inte att Danmark besegrade Wales i förrgår. En fortsatt bra söndag till dig!

      Radera
  11. Vad sägs om ett inlägg så här i början på veckan;-)

    PS. Såg delar av Turkiet-Sverige, var liiiiite imponerad måste jag medge. Det var inte bara strongt att hålla undan. Stundtals spelade Sverige riktigt bra också. Men om inte Andersson byter ut Markus Berg snart blir jag galen;-) Okej, vi får väl tacka honom att det blev straff, men annars...DS.

    SvaraRadera
  12. Jo då, det blev ett inlägg.
    PS. Det är klent ställt med målskyttet för Sverige. Får hoppas att det lossnar i kväll.

    SvaraRadera