Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 19 november 2018

Så kan man oxå resa

Som brukligt är så har helgen på Getingstorp fyllts av nya spännande maträtter. Denna gång med influenser från  vitt skilda platser i Europa. Jag som inte längre kan resa på riktigt får i stället ge mig ut på kulinariska resor.

I fredags bjöd D på Provensalsk fisksoppa.      
Dukat till fredagsmiddag.

Soppan från Provence skulle oxå kunna benämnas gryta.
    

Lördagens middag bestod av en Caponata - varm siciliansk sallad.
Siciliansk sallad med nybakat bröd.


Söndagsmiddagen  hade norrländsk anknytning då D serverade en Jämtländsk "vilt"gryta.
Den jämtländska grytan puttrar på vedspisen.
Kolla tavlan Veiken!

Det känns rätt häftigt att börja helgen i Provence och att efter en sväng till Sicilien landa i Jämtland.

18 kommentarer:

  1. Det var verkligen en resa det! Soppan lät riktigt god. Håller på att ladda för det, har torsk i frysen, tror det finns lite annan fisk och skaldjur där också. Kummel tror jag det var.

    Säger D alltid ja till alla recept du hittar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas soppan faller er i smaken.

      Vi tänker rätt lika när det gäller mat och matlagning så det är sällsynt att D ratar nåt recept.

      Radera
  2. Vilken fantastisk resa genom olika länders matkulturer! Allt låter och ser så jättegott ut och jag tackar för nya recept att presentera för min käre make. Han älskar som du vet att koka ihop goda middagar men ibland tryter fantasin även hos honom :)

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att din man nappar på nåt av recepten.

    SvaraRadera
  4. Kulinariska resor är inte att förakta! Och sp mycket gott som ni äter så förstår jag att det är fantastiska resor ni gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så enkelt att resa dessutom. Ingen packning, inga köer, bara njutning.

      Radera
  5. Visst kan man resa matvärlden runt. Utan minsta problem. Å det lyckas du verkligen med. För det är ju du som väljer recept. Här köper jag fiskgrytan direkt. Viltgrytan också, fast med vilt i;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att vi kan lösa mathållningen på sätt som passar oss.

      Radera
  6. Mat är ett ypperligt sätt att resa tycker vi. Soppan ser god ut! Här blev det också soppa inspirerad från "utlandet" ikväll. Tog några bilder så det kanske blir ett inlägg i övermorgon eller så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, då kanske jag får recept på ännu en "utlandssoppa".

      Radera
  7. Mums så gott allt såg ut! Härligt att kunna resa runt i världen med hjälp av maten!
    Hälsningar från ett soligt Gran Canaria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad man kan företa sig med bara lite fantasi. Tack för soliga hälsningar, de livar upp i höstmörkret.

      Radera
  8. Sverige spelade ju riktigt bra på Friends ikväll. Imponerande bra faktiskt. Kristoffer Olsson gjorde en kanoooooon match. Bara två missar under hela matchen. Vilken debutant! Alla spelare var riktigt bra. Åsså sprack ju nollan för Berg också. Tar tillbaka allt jag sagt tidigare;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, jag blev oxå imponerad. T o m "gamlingar" som Sebastian Larsson och Martin Olsson imponerade. VNL imponerade mest på mig, han har växt ut till en riktig härförare. Extra roligt när en nykomling som Kristoffer Olsson går in och "tar för sig". Äntligen fick Berg täppa igen truten på sina belackare.

      Radera
  9. Vilken underbar matresa ni har gjort. Kreativitet och fantasi plus bra råvaror! Jag blir så glad när jag ser att tavlan lever i högsta välmåga hos er! Ha det fint!

    SvaraRadera
  10. Tack! Kul att få visa dig att tavlan fortfarande pryder sin plats på Getingstorp.

    SvaraRadera
  11. Här var det visst en världslig matresa, så trevligt att Getingstorpsborna landar i grannlänet med delikatessen viltgryta. Ska allt spana in receptet och föreslå för min livskamrat... eller kanske något jag provar själv som överraskning. Nu har det blivit potatismos två dagar i rad... hon är i huvudstaden på begravning... väntas hem ikväll... så jag passar på att smocka i mig burkskinka och varmkorv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi inte mästare i köket så då får det bli lite nödproviant ibland. Men, du får väl gosaker när kärestan kommer hem.

      Radera