Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 6 mars 2019

Mera vinprovning

Viner, glas och provningsprotokoll på plats.
Härförleden skrev jag ett inlägg om vinprovning. Då handlade det om röda viner. Nu har och sonen oxå genomfört en bubbelprovning . Vad tyckte då D? Jo, att ett mousserande, Pongrácz, belade förstaplatsen och ett annat, Chapel Hill,  hamnade sist. Champagne, Cava och Prosecco hamnade däremellan. Muscat blev ingen favorit då hon inte tycker om söta viner.  Fortfarande tycker hon dock att det är intressant att på detta sätt mera grundligt bedöma de viner hon dricker. Det förhöjer upplevelsen.
En Champagne, en Cava, en Prosecco, 
en Muscat och två vita mousserande 
provades.

Jag har ännu inte provat dessa viner, men min erfarenhet säger mig att vi nog tycker rätt så lika. Vanliga vita mousserande är ofta ojämna, söta viner tycker jag inte alls om och Champagne har jag alltid tyckt varit övervärderad. De gånger jag provat champagne har jag blivit besviken. Kanske beroende på att förväntningarna varit för högt ställda eller så är Champagne helt enkelt inte "my cup of tea".


15 kommentarer:

  1. Det är kul att prova viner.
    Håller med dig ang champagne, övervärderat. I Spanien finns så många goda cava till mycket bra priser.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Så vi tycker detsamma om champagne. Jag har förstått att många cava är fullgoda ersättare.

    SvaraRadera
  3. Jag är nog en dålig vinprovare. Jag vet vad jag tycker om, men har ingen aning om varför! ;)
    Champangne hoppar jag gärna över. Vitt vin är ok. Rött vin är "min grej" :)

    SvaraRadera
  4. Vin framkallar väldigt olika tyckande. Riktigt goda viner, rött eller vitt, bjuder dock på härliga upplevelser. Ensamt eller i kombination med mat. När man får mat och vin att "gifta sig" så blir det extra njutbara måltider.

    SvaraRadera
  5. Trevligt med bubbelprovning! :) Jag gillar bubbel, men för min del behöver det inte vara champagne, jag förstår inte riktigt att uppskatta prisskillnaden ;) Rött vin är egentligen gott, men jag associerar det med migrän så då blir det mindre gott ;) Dricker oftast vitt vin eller öl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jg har förstått att det är många som har problem med rött vin.

      Radera
  6. Jamen se där! Vad gäller bubbel är vi helt överens. Eller ja, åtminstone att champagne är totalt överreklamerad. Överlag gillar jag inte bubbel och andra kolsyrade drycker, då de får mig att rapa. Öl är ett undantag. Men himla roligt att ni testar. Å om man låter de öppnade flaskorna stå ett tag försvinner ju bubblarna automatiskt;-)

    Svar: Jo, unga Ajax tog en riktig skalp här. Det hade nog inte regerande CL-mästarna Real räknat med. Kul med sådana skrällar:-) Åsså förlorade Sverige mot Kanada efter straffar i Algarve cup. Ska bli spännande att se hur det kommer att gå för Sverige i VM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig, för vem vill sitta och rapa vid bordet.

      Det händer mycket i CL just nu. Vilken dramatik igår när MU betvingade PSG. VAR avgjorde även för Porto mot Roma så diskussionen om VARS vara eller inte vara torde fortsätta. Sveriges damer behöver nog göra som Real Madrid; börja om från början.

      Radera
  7. Pongrácz är ett bubbel som även jag gärna dricker.

    Håller med om champagne. Det finns säkert fina varianter, men priset avskräcker.

    SvaraRadera
  8. Jag måste visst oxå testa Pongrácz.
    Champagne. Övervärderad som sagt.

    SvaraRadera
  9. Så kul med bubbel test!
    Jag gillar bubbel, prosecco som cava, men de ska vara torra.
    Och så går jag mot strömmen, för champagne, det är något speciellt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, nån som gillar champagne.

      Radera
  10. Alltså, torrt bubbel är inte gott! Inte i min mun i alla fall. Väninnan Fru Cuba brukar till nyår köpa Moët & Chandon för 35 € flaskan men det blir inte godare för det. Nä, jag tycker Freixenet Carta Nevada Semiseco är gott, kostar kring 5 €. Då kan jag få 7 flaskor i stället för en!

    SvaraRadera
  11. Som så ofta, smaken är olika. Här får vi sex flaskor Pongrácz för en Moët & Chandon.

    SvaraRadera
  12. Så trevligt med vinprovning! Nä champagne tillhör inte min favoriter heller...

    SvaraRadera