Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 16 juni 2019

Trädgårdsbilder

En av mina favoritvyer på Getingstorp.
Även om D dragit ner på odlingarna i trädgården så finns det fortfarande mycket vackert och välsmakande att fästa blicken på. En del av detta ser du här nedan. Det var länge sedan jag gjorde något trädgårdsinlägg vilket beror på att jag inte längre är ute och susar runt på elmoppen lika ofta som förr. Bloggen är bra för att kunna titta i backspegeln på alla härliga dagar här på Getingstorp. Men, samtidigt påminner den  mig oxå om allt jag inte klarar av att göra längre.

Bondpion.
Den här pionen har funnits på
Getingstorp långt före vår tid.

Pioner och stor daggkåpa.

Snart står oxå plymspirean i full blom.


D har dragit ner på odlandet, men fortfarande
grönskar det i odlingsbänkarna.

Här ska gurkor frodas.

Tomater på gång.

En liten del av de kryddor D odlar.

D:s  fontän/brunn på agoran
porlar vattnet smått sövande.
Dropparna flyger omkring som små glaspärlor.


Schersminen i full blom sprider väldoft vida omkring.
Sigge följer matte som en skugga när
hon påtar i trädgården.
En plats för D att ta en paus, men det är
sällan jag ser henne där.


10 kommentarer:

  1. Så fina bilder och så frodigt allt ser ut! Fint att silverpäronet verkar trivas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk att jag till slut hittade ett "olivträd" som trivs på Getingstorp.

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg från Getingstorp! Fantastiskt fina bilder du/D har tagit. Medan jag njuter av dina fina foton är jag ändå lite (läs: mycket) ledsen över att du inte kan vara ute och åka elmoppe lika mycket som förr. Vet att vi inte bli yngre, men i ditt fall har det ju andra orsaker.

    Är impad över att du börjr lära dig namnen på blommorna - plymspirean till exempel. Gissar att det är D som upplyst dig;-)

    PS. Vad sägs om dam-VM i fotboll. Förväntar mig faktiskt ett omdöme av dig som fotbollsexpert. Ska nog inte "kräva" för mycket av dig. Har ju själv inte heller varit överaktiv precis. Men USA lär nog försvara sin titel gissar jag... DS.

    SvaraRadera
  3. Det var faktiskt blandade bilder den här gången, de flesta har D tagit och några har jag tagit. Det gäller att ta vara på njutningsstunderna, allra helst som dom blir färre och kortare.

    Jag har ju haft några år på mig att lära mig blommorna, men jag får ändå fråga D ibland.

    PS. Såg Sverige - Thailand igår och imponerades inte. F f a är jag besviken på Sveriges offensiv. Allt överarbetas och det verkar bara vara Janogi som vågar gå på avslut. I andra halvlek brast även defensiven, då såg t o m Seger och Fischer stappliga ut. Det blir intrressant att se Sverige - USA.

    SvaraRadera
  4. Härliga trädgårdsbilder och så trevligt att du delar med dig. Stort tack!

    SvaraRadera
  5. Svar: Har varken C More eller Sportkanalen, så jag såg ingen av matcherna. Avundas dig att du såg England vinna gruppen. Å dramatiken mellan Argentina och Skottland gick uppenbarligen inte av för hackor heller. Hur f*n kunde Skottland tappa en 30 ledning. Fotboll när den är som bäst.. eller sämst, beroende hur man ser det;-)

    SvaraRadera
  6. C more har heller inte jag, Sportkanalen däremot. Englandsmatchen var sevärd. England spelar dessutom "fin" fotboll. Oengelsk, om jag säger så. Jag tror att dom kan ta hem mästerskapet.
    I kväll hoppas jag att Sverige kliver fram, att Sofia Jakobsson springer sönder amerikanskorna och att Blackstenius sätter sina chanser.

    SvaraRadera
  7. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Vår bästa tid är nu. Jag tänker på allt vackert vi har att vila ögonen på. Dina bilder visar verkligen att vi har en fantastisk årstid nu.
    PS. Vi tror att USA vinner i kväll med 4-1. Hoppas vi har fel!

    SvaraRadera
  8. Visst är det en fantastisk årstid just nu. Det är bara att njuta.
    PS.Ni hade rätt. USA vann, fullt rättvist.VM är ju inte slut ännu så vi fortsätter väl att hoppas.

    SvaraRadera