Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 20 juni 2020

Ny utsikt





Att blicka ut över stadsparken i Örebro känns inte helt fel.


På bilderna här ovan ser du delar av min nya utsikt. Inte som Getingstorp, men rogivande och vacker ändå. Jag bor sedan den 20 maj på ett vård- och omsorgsboende i Örebro. Då jag fått allt svårare att fysiskt fungera i vardagen så kändes det rätt att ta detta beslut medan jag fortfarande vet vad det innebär.
Sirishof heter stället där jag har en lägenhet som rymmer allt jag behöver. D har innan flytten inrett lägenheten med nya möbler och textilier. De tavlor jag gillar mest har fått följa med så när jag kom hit så kändes det som att komma hem till mig. Jag bor granne med stadsparken så utsikten kunde inte vara bättre. 
Dessutom bor jag bara 7 minuters promenad från D:s lägenhet som vi köpte när hon p g a epilepsidiagnos fick körkortet indraget i ett år. Just närheten till D var avgörande när jag valde boende. Det innebär att hon lätt kan besöka mig när hon är i stan och vi kan fortsätta ha våra myshelger tillsammans med god mat och dryck. Nu i coronatider så blir det tyvärr vare sig besök eller myshelger. Vi håller kontakten via mail, sms och telefon.

Mitt första intryck av Sirishof överträffar mina förväntningar. Beläget i vacker omgivning och granne med stadsparken. Fräscha och trevliga lokaler, därtill ett fantastiskt bemötande av tillika fantastisk personal. Jag blir uppriktigt glad när en verksamhet i praktiken lever upp till de vackra ord  som står att läsa på deras hemsida.

Vad gäller Getingstorp så behåller vi det så länge som D känner att hon trivs där och kan sköta om det. Osborne och Sigge bor hos matte. Vi tycker att vi i rådande situation nått en maximal lösning för oss. Men, visst ska jag tillstå att det stundom känns både tufft och tungt. Men, så är livet. 

Glad Midsommar!

PS Huruvida mitt nya boende oxå innebär fortlevnad för min blogg, det får framtiden utvisa.




8 kommentarer:

  1. Stort tack för din uppdatering av läget. Har tänkt mycket på er.
    När läget är som det är, så verkar ni har ordnat allt på bästa sätt.
    Hoppas du fortsätter blogga!

    SvaraRadera
  2. Skönt med ett så positivt livstecken från dig! Är otroligt glad att höra att du har flyttat till ett boende, där du verkar trivas och där alla förväntningar infriades. Stället ser verkligen fint ut och jag gissar att du ofta kan "gå" på promenader med en assistent om du så önskar. Där finns kanske även en fin innergård.
    Du/ni har tänkt helt rätt och tagit ett vettigt beslut. Brukar själv ofta säga att jag vill bestämma mitt "öde" själv innan någon annan gör det åt mig. Så ni har löst det hela på bästa sätt. Hoppas verkligen att du ska även i fortsättningen trivas på Sirishof.
    Å självklart ska du fortsätta blogga. Jag menar du har visat fina Getingstorp både från ut- och insidan. Ärligt talat vore det också roligt att se din nya lägenhet inifrån. Å om D har inrett den så är den säkert nåt utöver det vanliga. Tror du kan blogga om mycket. För det är ju en helt ny miljö för dig, så det kan ju bli en ny miljö för dina läsare också. Om du vill alltså.
    Nu önskar jag dig en fin fortsättning på midsommarhelgen:-)

    PS. Tur att Premier League har börjat igen, men sååååå himla trist med tomma läktare. Det känns nästan kusligt när det enda man hör är spelarnas och tränarnas röster. DS.

    SvaraRadera
  3. Tack BP!
    Dert är klokt att bestämma sitt eget "öde", när man nu kan det.
    Jag har så smått börjat "landa" här på Sirishof och hittills är det bara positiva vibbar. Ja, förutom att jag saknar D förstås.

    Om jag kommer att fortsätta blogga och om vad, det får ge sig med tiden. Lika "hemmahosbetonat" som från Getingstorp kommer det dock inte att bli. Det skulle bara kännas konstigt. Getingstorp är ändå mitt och D:s hem. Ett hem som inget annat kan mäta sig med.

    Skönt att fotbollen är tillbaka, om än med tomma läktare. Att titta på sport fyller ju en viktig funktion i min vardag. Här finns ett begränsat TV-utbud (15 kanaler), men jag ska sy ihop och beställa ett eget TV-paket som bättre täcker mina intressen.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du har en otroligt fin vy utanför ditt fönster! Vilka träd!

    Intressant att höra hur ni har löst situationen. Visste inte att D hade en lägenhet inne i stan också men det förenklade ju situationen för er. Det som är så otroligt "typiskt" är att flytten skett just nu då besöksförbud kommit. Det hade ju varit enklare mentalt för er båda om ni åtminstone hade kunnat få träffas. Hoppas bara att detta förbudet lyfts snart för det går ju inte i längden.

    Precis som BP skriver så tycker jag också att du ska fortsätta skriva om du kan. Små livstecken är alltid trevligt!

    SvaraRadera
  5. Tack Emma! Min utsikt är maximalt bra så här mitt inne i storstan och så klart skön för mig som är van med Getingstorpsvyer.
    Visst är det olyckligt att flytten kolliderar med corona, men vi får väl hoppas att läget lättnar snart.
    Bloggandet i framtiden blir kanske svårt att avstå från då jag nu ännu mera behöver "fönster" ut mot världen. För att inte tala om behovet av kontakt med er, mina bloggkompisar.

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara en optimal lösning som ni har arbetat fram när läget är som det är. Jag kan inte göra annat än att glädjas över att det finns så bra boenden i Sverige idag! Allt som är positivt bör lyftas fram. Tråkigt med besöksförbudet, men man får skicka en varm tanke till elektroniken som gör det lite lättare att hålla kontakten! Självklart ska du blogga när andan faller på!

    SvaraRadera
  7. Tack Veiken!
    Ja, ännu en gång har vi hittat den optimala lösningen. Jag känner inte alls igen mig i alla eländesskildringar som stått att läsa om när det gäller boienden som detta. Tyvärtr är det sällan som de goda exemplen lyfts fram. Sirishof är definitivt ett gott exempel.
    Visst känns det konstigt att D och jag inte kan träffas, men kontakt har vi ändå dagligen och med tiden ska väl besöksförbudet lätta.
    Bloggandet ja. Vill gärna hålla kontakten med er jag "lärt känna" så det blir nog svårt att sluta. Ha de gott!

    SvaraRadera