Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 16 september 2020

Äntligen!

Så kom då äntligen beslutet att besöksförbudet på äldreboenden hävs fr o m 1 oktober. Det innebär att D och jag kan planera för fredagsmys den 2 oktober. Vi som inte träffats sedan den 20 maj.

Vad kommer då fredagsmyset att innebära? Ja, förutom att vi får se varandra, röra vid varandra och ha ett normalt samtal med varandra så har planen sedan länge varit att äta en måltid som vi gått miste om denna sommar. Det kommer att bli en grekisk sallad med vederbörliga tillbehör, något som varit ett återkommande inslag varje sommar på Getingstorp. Några exempel ser du här nedan. 


Födelsedagsmåltid, den 17 maj 2016:
I växthuset. 

18 juli 2018. Under det gamla äppelträdet.


Valborgsmässoafton 2019. I växthuset.
                                     

15 dagar kvar. Oj, så jag längtar.

10 kommentarer:

  1. Tänkte på dig igår, när jag läste att besöksförbudet på äldreboenden upphävs den 1 oktober. Ja, äntligen kan man verkligen säga. Att du längtar förstår jag helt och hållet. Det gör D säkert också. Ser faktiskt framför mig hur hon stiger ur jeepen med en picknickkorg som innehåller en grekisk sallad, en flaska Retsina och en flaska Ouzo. För det är väl alla "ingredienser" som behövs för en äkta grekisk måltid.
    Nu när du har längtat så länge går nog två veckor rätt fort - hoppas jag i alla fall.

    PS1. Damlandskamp mellan Sverige och Ungern imorgon. Tio tjejer i det ungerska laget har testat positivt för Covid-19. Ett B-lag med andra ord. Personligen skulle jag inte vilja spela mot ett lag som har haft tio smittade spelare, men det är jag det. DS1.

    PS2. Har ni haft smitta på ditt äldreboende? Eller var det bara i nollåttaland som äldreboenden drabbades som värst? DS2.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt om ingredienserna, dit jag även räknar tzatziki och nybakat grekiskt lantbröd. Hon kommer inte med Jeepen, m t p ingredienserna, utan promenerar (7 minuter) från lägenheten med korgen. De här två veckorna rusar nog iväg.

    PS1. 1o smittade spelare i Ungern, det visste jag inte. Hade det varit herrarna så hade väl matchen skjutits upp kan jag tro,

    PS2. Här har vi varit förskonade, inga smittade.

    SvaraRadera
  3. Men det var väl de bästa nyheterna! Fy 17 för att tvingas vara ifrån varandra så länge. Här är man saknad bara man går utanför dörren och åker till jobbet.

    Förstår att du längtar efter att greppa gaffeln och fylla dig med de grekiska läckerheterna!

    SvaraRadera
  4. Ja, nog var det bästa nyheten allt. Det kommer att bli en härlig upplevelse.

    SvaraRadera
  5. Jag blir både rörd och glas för er skulls. Vilken lycka att kunna vara nära igen! Visserligen har du det bra på boendet, men det kan aldrig ersätta nära och kära! Nu blir det drag i Örebro!

    SvaraRadera
  6. Tack snälla du. Så roligt att du tittar in hos mig.. Det känns som en riktig befrielse att äntligen få träffas på riktigt igen. Lite drag ska det väl allt bli.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt att ni ska få träffas igen! Jag blir rörd av tanken!

    SvaraRadera
  8. Ja, det känns fantastiskt bra. Bara en dryg vecka kvar nu.

    SvaraRadera
  9. Åhh.. vilka glädjande nyheter Steve!! ..och nu är det bara några dagar kvar på en väldigt lång väntan. Ofattbart att bara tänka tanken att ni inte träffats sedan i maj. Måste medge att du är beundransvärd som klarar av en så psykiskt påfrestade situation. Nu hoppas jag verkligen att det inte införs några fler restriktioner utan att D och du kan träffas regelbundet framöver. Önskar dig allt väl!!!

    P.s. Fanny födde sex valpar natten till söndagen. De mår fint och Fanny är helt otrolig på att ta hand om dem på bästa sätt. En spännade tid har tagit sin börjat.

    SvaraRadera
  10. Tack1 Ja, det är en oerhörd lättnad att äntligen få träffa varandra. Det känns smått overkligt att inte ha setts på dryga 4 månader.

    P.S. Så glad jag blir att Fanny fått hela sex valpar och att allt gått bra. Ge Fanny en kram från mig. All lycka med Fanny och valparna!

    SvaraRadera