Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 18 november 2020

10 år, tårta och skärpta allmänna råd

Idag firar Norlandia att man drivit verksamheten här på Sirishof i 10 år och m a a detta så bjuds vi boende på tårta. Jag som inte är särskilt förtjust i sötsaker har t o m lärt mig tycka om det sedan jag flyttade hit. Hoppingivande att konstatera att det aldrig är för sent att lära om.

Williamtårtan smakade utmärkt.

Du som läser min blogg kommer kanske ihåg det inlägg jag skrev efter att ha bott här på Sirishof i 100 dagar. Där beskrev jag i positiva ordalag hur det är för mig att bo här. Idag, 82 dagar senare, så kvarstår mina positiva omdömen och jag trivs alldeles utmärkt med att bo här. När jag nu inte längre klarar av att bo kvar på vårt älskade Getingstorp så har jag svårt att tänka mig ett bättre alternativ än Sirishof.

Det enda som är surt är de skärpta allmänna råd som införts m a a Corona och som innebär att D och jag gjort paus i hennes besök hos mig. P g a besöksförbud så träffades vi inte på 5 månader efter att jag den 20 maj flyttade hit. När besöksförbudet upphörde hann D med fem besök hos mig innan de skärpta allmänna råden infördes. Det känns dock helt rätt att vi nu väljer att leva under karantänliknande förhållanden och därmed på vårt sätt bidra till att inte öka risken för fortsatt smittspridning.

8 kommentarer:

  1. Så skönt att du fortfarande trivs!
    Jobbig tid för många nu, men ni gör rätt som försöker att inte sprida smittan. Tänk om alla tänkte som ni gör!
    Trevligt med firande och tårta. Inget tycka om sötsaker, oj, oj, finns tyvärr inte i min värld!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja, det känns bra att jag fortsatt trivs med att bo här.
    Jag blir både förvånad och förbannad ibland när jag ser hur lättsinniga många är inför Corona och smittspridning.
    Så du gillar sötsaker vilket kan vara svårt att motstå då frestelserna är många. Ha de gott!

    SvaraRadera
  3. Tänk att du lärt dig gilla sött! Dags att vakta på vikten då kanske? 😜

    Ja tänk vilket konsigt år. Avstånd, förbud och folk som gör så mycket dumt. Som alltid kanske. Vilken tur ni hann träffas några gånger i alla fall.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter sött ibland, men med försiktighet. D såg till att vi lade om kosthållning när jag 2001 fick min stroke, just för att kilona inte skulle skena iväg, allra helst som jag då satt i rullstol. Märkligt nog väger jag idag lika mycket som när jag som rätt så vältrimmad 51-åring fick min stroke.

      Jag hoppas att folk tänker till och inser allvaret så att vi kan få stopp på den just nu negativa utvecklingen.

      Det dröjer väl innan D och jag kan träffas igen, men jag har ju ändå nåt härligt att längta till. Ha de gott!

      Radera

      Radera
  4. Så skönt att läsa att du fortsatt är nöjd med ditt liv på Sirishof. Å om jag kollar tårtbiten - är ju heller ingen sötis som du vet - så ser jag att tårtan garanterad inte är köpt hos den lokala ICA. Den tårtan är en kvalitetstårta helt enkelt.
    Javisst är det ett himla tråkigt liv just nu med C-19 och novembermörker. Lite för mycket mörker för min smak. Lätt att man deppar, men det gäller ju att hålla ut och göra saker rätt så att vi kanske någon gång kan gå tillbaka till "det normala" eller "det nya normala".

    PS. Kolla länken jag mejlad dig. England spelar mot Island just nu. Engelmännen leder med 2-0 efter 30 minuter. De spelar bra! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla mina orostankar inför att komma till ett äldreboe4nde har kommit på skam då jag trivs alldeles utmärkt på Sirishof.
      Det var en mycket god kvalitetstårta, helt i min smak.
      Det blir nog det "nya normala " framledes. Coronan leder säkert till många förändringar av vår tillvaro som oxå är till det bättre Det kan vara av godo att vi ruskas om ibland, men det har blivit väl mycket av den varan nu.

      PS Idag är jag inte så fotbollssugen efter förlusten mot Frankrike. Men, det kommer nya matcher.

      Radera
  5. Fint att du trivs med boendet! Just nu ökar ju coronan i oroande hastighet så rimligt med försiktighet. Önskar att fler skulle vara försiktiga! Själva har vi varit extra noggranna med att inte träffa någon eftersom vi skulle hjälpa min mamma (80 år) att flytta. Kanske inte rätt tillfälle att flytta nu, men eftersom hon sålt huset och nya ägare skulle in så var det inte så mycket att välja på. Vi har gjort allt i vår makt att inte bli smittade inför mötena med henne och hoppas att det räcker (sedan jättesvårt att undvika kontakt med mäklare, nya köpare, snickare, flyttgubbar, huh vi har försökt, men sååå svårt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att din mammas flytt gått bra. Jag nödgades ju oxå flytta ( i maj) under icke helt perfekta förhållanden, men allt gick bra. Är man försiktig och tänker sig noga för så går det mesta att lösa, även i tider som dessa. Somligt måste bara göras.
      Tänker då och då på er och hur er tillvaro måste totalförändrats med Corona. Det är inte direkt läge för resor i dessa tider. Men, ni är ju kreativa så ni hittar säkert på nåt annat som ger mening och spänning åt tillvaron. Jag är inte ute i bloggvärlden så ofta nu så jag har inte så bra koll på hur ni bloggkompisar har det.

      Radera