Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 9 juni 2016

Blomning

Löjtnantshjärta t v och kaprifol i blomning. Näst i tur står
lavendeln. Det händer mycket längs jordkällarens tak.

onsdag 8 juni 2016

Du har sett den förut



Jag omges av grönskande vidder.
Alla bilder i detta inlägg har du  som återkommande tittar in på min blogg säkert sett tidigare. Om inte en exakt likadan bild så i a f en liknande version. Eftersom jag vistas utomhus bara under sommarhalvåret har det blivit så här. När jag åker omkring på min elmoppe så har jag alltid kameran i bröstfickan. Beredd att ta en bild närhelst jag tycker mig se nåt nytt eller intressant. Bilder som sedan är bra att ha som bloggfoder, men oxå bra att plocka fram när jag vill lysa upp mörka vinterdagar. Om så bara för att få en påminnelse om att det kommer ljusare tider. Eller som en påminnelse om att jag bor så här vackert. Som om jag skulle kunna glömma det. Glöm det.

Nelson, Sigge och Osborne är en samspelt trio.

Visst var det vackrare med hässjor. Eller...

Oj, vad det växer.

Det krävs daglig bevattning nu.
En titt in i skogen.
En ny "likadanbild", men lite har det allt växt sedan igår.
Från en annan vinkel.
Poolen är nu klar för premiärbad.

Stämningsfullt med levande ljus i växthuset 
även en varm junikväll.


tisdag 7 juni 2016

Väntan

Sigge i väntan på vad?
 Nåt intressant är det.

Kan det vara matte, Nelson och Osborne?

Ja, det var det.

måndag 6 juni 2016

Ljuvliga dagar


Det är några fantastiska dagar vi bjudits på under veckan som gått. Så ljuvligt att kunna vara ute ända in på sena kvällen, ja tidiga natten t o m. Allra helst för mig som inte klarar av att vara ute  på dagen när det är som varmast. Men, vad gör väl det när jag på kvällarna kompenseras med råge.  Då kan jag "skrota omkring" på elmoppen i trädgården och njuta av allt vackert jag ser. Sverige och Getingstorp är vackert.

 Härligt att börja dagen med denna utblick.
Gäststugan iordningställs för sommaren.
                                      
D har alltid något att lägga handen vid i
sina odlingslådor.
Stora kryddburkar. En med mynta,
en med oregano. Pelargoner i båda.
Sallad i massor.
                                                                                         
D har dukat för middag i växthuset.
Solen dalar där borta vid poolen.
Snart är poolstolarna upptagna av badgäster.
Ljuvlig junikväll.
Det "brinner" över Kilsbergen när
solen går ner.








söndag 5 juni 2016

Kattliv

Sigge lever ett väldigt bra kattliv här på Getingstorp vågar jag påstå. Han har totalkoll på sina domäner som han dagligen utforskar. Efter olyckan i augusti i fjol så fick Sigge vara innekatt i 7½ månad.Han har sedan han började gå ut igen förändrat sina vanor. Han lämnar numera aldrig tomten och han är inte ute lika länge som förr. När  D går ut med Osborne och Nelson på morgonen så följer Sigge med ut. Sedan sitter han på trappan och väntar när dom kommer tillbaka. Då vill han äta frukost. Sedan blir det några ytterligare turer ute under dagen innan han nattar samtidigt som  Nelson och Osborne. När matte har heldagar ute i trädgården så följer Sigge henne hela tiden, oftast bara på armlängds avstånd. Däremot vill han gå in när jag klipper gräset. Han tycker inte om oljudet från klipparen.  Att se att Sigge är återställd och välmående, det mår oxå jag bra av.
 På väg ut genom köksfönstret.
En av Sigges många utkikspunkter.

En liten sväng in i skogen blir det ibland.

Sigge sitter gärna i mitt "datorfönster" och blickar ut.

Ibland lånar han min elmoppe.

lördag 4 juni 2016

Tur med vädret

Det är en härlig känsla när allt är klippt.
Igår vid 16-tiden närmade sig ett riktigt oväder med regn och åska, men det snurrade runt Getingstorp i nån timme utan att fälla ens en droppe över oss. Det blev ett perfekt tillfälle för mig att återigen klippa gräset. Riktigt behagligt var det att i mulet väder och c:a 25 grader glida omkring på åkgräsklipparen.

D ägnade huvuddelen av dagen och kvällen åt att iordningställa poolen. Hon fann det bäst att helt tömma poolen för att kunna rengöra den noggrant.
Poolen tömd och D rengör.

Som synes var klippning nödvändig.

Att ha pool är jobb, jobb, jobb. Och bad
nån gång då och då.

Efter en intensiv arbetsdag så blev det en sen middag på uteplatsen vid glasverandan. Efter middagen så fortsatte D med poolarbetet ända till midnatt. Just nu håller poolen på att fyllas för att sedan vara badbar.
Middagsdax.

En heldag i trädgården kräver påfyllning.

D fortsätter pooljobbet
efter middagen.

Ända in på sena kvällen.

Riktigt sena kvällen.



fredag 3 juni 2016

Trädgårdsturer

Trädgårdsturer på elmoppen blir det många för mig i sommartider. Det är alltid lika spännande att åka runt och se vad nytt D skapat detta år. Jag känner mig oerhört lyckligt lottad när jag åker runt i trädgården och jag kan liksom inte få nog.  Inte ens av gräsklippning som jag så ofta påminns om. 

Att jag är omättlig när det gäller vår trädgård har du som läsare säkert sedan länge förstått eftersom jag gång på gång återkommer med tankar och bilder som du säkert känner igen sedan tidigare inlägg. Att upprepa det jag mår bra av känns ändå aldrig fel.
Gräsklippningspåminnelser möter jag många.

Bevattning behövs dagligen just nu.

Ännu en gräsklippningspåminnelse.

Nu har D snyggat till poolområdet.

 Ytterligare nåt dygns vattenbearbetning krävs
innan poolen lyser inbjudande klarblå.

D:s agora.


Det här har blivit en populär plats för kvällsmåltider.

Nu frodas växtligheten.

Även i denna rabatt finns favoriten löjtnantshjärta.

D:s agora ligger härligt inbäddad mellan växthuset
och gäststugan.

Inte sällan fastnar jag i samma bild.