| Löjtnantshjärta t v och kaprifol i blomning. Näst i tur står lavendeln. Det händer mycket längs jordkällarens tak. |
Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.
torsdag 9 juni 2016
Blomning
Etiketter:
jordkällaren,
kaprifol,
lavendel,
löjtnantshjkärta
onsdag 8 juni 2016
Du har sett den förut
| Jag omges av grönskande vidder. |
| Nelson, Sigge och Osborne är en samspelt trio. |
| Visst var det vackrare med hässjor. Eller... |
| Oj, vad det växer. |
| Det krävs daglig bevattning nu. |
| En titt in i skogen. |
| En ny "likadanbild", men lite har det allt växt sedan igår. |
| Från en annan vinkel. |
| Poolen är nu klar för premiärbad. |
| Stämningsfullt med levande ljus i växthuset även en varm junikväll. |
Etiketter:
bilder,
elmoppen,
kameran,
poolen,
sommarhalvåret,
trädgården
tisdag 7 juni 2016
måndag 6 juni 2016
Ljuvliga dagar
Det är några fantastiska dagar vi bjudits på under veckan som gått. Så ljuvligt att kunna vara ute ända in på sena kvällen, ja tidiga natten t o m. Allra helst för mig som inte klarar av att vara ute på dagen när det är som varmast. Men, vad gör väl det när jag på kvällarna kompenseras med råge. Då kan jag "skrota omkring" på elmoppen i trädgården och njuta av allt vackert jag ser. Sverige och Getingstorp är vackert.
| Härligt att börja dagen med denna utblick. |
| Gäststugan iordningställs för sommaren. |
| D har alltid något att lägga handen vid i sina odlingslådor. |
| Stora kryddburkar. En med mynta, en med oregano. Pelargoner i båda. |
| Sallad i massor. |
| D har dukat för middag i växthuset. |
| Solen dalar där borta vid poolen. |
| Snart är poolstolarna upptagna av badgäster. |
| Ljuvlig junikväll. |
| Det "brinner" över Kilsbergen när solen går ner. |
Etiketter:
gäststugan,
junikväll,
odlingslådor,
poolen,
trädgården,
växthuset
söndag 5 juni 2016
Kattliv
| På väg ut genom köksfönstret. |
| En av Sigges många utkikspunkter. |
| En liten sväng in i skogen blir det ibland. |
| Sigge sitter gärna i mitt "datorfönster" och blickar ut. |
| Ibland lånar han min elmoppe. |
lördag 4 juni 2016
Tur med vädret
| Det är en härlig känsla när allt är klippt. |
D ägnade huvuddelen av dagen och kvällen åt att iordningställa poolen. Hon fann det bäst att helt tömma poolen för att kunna rengöra den noggrant.
| Poolen tömd och D rengör. |
| Som synes var klippning nödvändig. |
| Att ha pool är jobb, jobb, jobb. Och bad nån gång då och då. |
| Middagsdax. |
| En heldag i trädgården kräver påfyllning. |
| D fortsätter pooljobbet efter middagen. |
| Ända in på sena kvällen. |
| Riktigt sena kvällen. |
fredag 3 juni 2016
Trädgårdsturer
Trädgårdsturer på elmoppen blir det många för mig i sommartider. Det är alltid lika spännande att åka runt och se vad nytt D skapat detta år. Jag känner mig oerhört lyckligt lottad när jag åker runt i trädgården och jag kan liksom inte få nog. Inte ens av gräsklippning som jag så ofta påminns om.
Att jag är omättlig när det gäller vår trädgård har du som läsare säkert sedan länge förstått eftersom jag gång på gång återkommer med tankar och bilder som du säkert känner igen sedan tidigare inlägg. Att upprepa det jag mår bra av känns ändå aldrig fel.
| Gräsklippningspåminnelser möter jag många. |
| Bevattning behövs dagligen just nu. |
| Ännu en gräsklippningspåminnelse. |
| Nu har D snyggat till poolområdet. |
| Ytterligare nåt dygns vattenbearbetning krävs innan poolen lyser inbjudande klarblå. |
| D:s agora. |
| Det här har blivit en populär plats för kvällsmåltider. |
| Nu frodas växtligheten. |
| Även i denna rabatt finns favoriten löjtnantshjärta. |
| D:s agora ligger härligt inbäddad mellan växthuset och gäststugan. |
| Inte sällan fastnar jag i samma bild. |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)