Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 12 maj 2019

100 år



Klisterdekal från 60-talet.
Om min pappa varit i livet skulle vi idag firat hans 100-årsdag. Han blev 75 år. 

Shell, Remsle, 1964. Fr. v. pappa Arvid, mamma Ilva
och jag själv. Jo då, ibland hade vi vita arbetskläder.
100-årsdagen får mig förstås att minnas ett och annat genom åren. Idel glada minnen. Jag har tidigare skrivit inlägg om  min uppväxt på bensinmack. Några inlägg finns här  och här. På den tiden fanns inga sociala medier att saluföra sig på utan då var det tidningsannonser och klisterdekaler som gällde. 
Tidningsannons från 50-talet.
Stor annonskampanj inför öppnandet av den nya
supermoderna macken i Remsle, Sollefteå 1964.

Ofta tänker jag på hur mycket som förändrats sedan min pappa gick bort. Tänk om han hade fått vara med om internetrevolutionen. Men fram för allt, tänk om han fått träffa och min familj. Och fått se vårt Getingstorp.


PS Nåt uppror mot höga bensinpriser var vi aldrig med om under våra mackår, men så kostade bensinen länge under en krona. På 50- och 60-talet var det inte ovanligt att kunder  tankade för en tia. Full tank var ingen självklarhet.





10 kommentarer:

  1. Men så roligt att spara på alla dessa bilder. Vilken skatt! Jag kan inte placera att macken finns kvar idag... eller vet du bättre?

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Macken finns inte kvar, se här: ( https://stevereflekterar.blogspot.com/2017/12/nostalgitripp.html ).
      Härliga minnen är det i af.

      Radera
  2. Fina minnen! En Skyltsöndag och allt!

    Jag minns att när jag var liten så kostade bensinen 3,25.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara minnen.

      Då var du liten i början på 80-talet. Jag minns när bensinen kostade 75 öre.

      Radera
  3. Nostalgi när den är som bäst! Jättekul att du har sparat alla klipp och det gamla fotot. Så otroligt fint att se er i vita kläder. Ovanligt och inte precis praktiskt på en mack heller, åtminstone inte på den tiden då det ju var vanligt att personalen hjälpte till med allt från olje- och tändstiftsbyte. Tänk - vanliga svartvita annonser som på den tiden sattes med flyttbara typer av metall och trä innan reklambladen respektive tidningarna gick i tryck. Har du också tänkt på hur sugen man var då att blanda typsnitt hej vilt. Men charmigt att titta på idag - en annan värld.
    Förstår inte att bensinen är så svindyr idag. Det finns ju till och med för mycket olja runt om i världen. Detta borde ju rimligtvis resultera i prissänkningar och inte höjningar.
    Ett härligt nostalgiskt inlägg.

    PS. Vi får väl gratta Man City till PL-titeln. Nu har Liverpool ju nåt kanske ännu större att spela för den 1 juni. DS.

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt att vandra i minnenas allé lite då och då. Dessutom har du sparat en hel del att titta på.
    Ja du, tänk om man kunde väcka sina föräldrar och visa hur det blev. Min mamma har heller aldrig träffat min man eller mina barn. Lite av en sorg för mig!

    SvaraRadera
  5. Tillbaklablickar som denna gör att man lätt förlorar sig i tankar om än det ena, än det andra.

    PS Tufft när 97 poäng inte räcker till ligavinst. Men visst, grattis Man C!

    SvaraRadera
  6. Skönt att du har ljuva minne av din barndom och din pappa.
    Det har jag av min också. Han skulle blivit 107 år i år. Han skulle inte förstå mycket av världen idag om han vaknade upp, så mycket har förändrats, på gott och ont.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med ljuva minnen av sin barndom.

    SvaraRadera