Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 8 juli 2015

Så var det dags igen.

Äntligen! Jag torde nog vara rätt ensam om att utbrista det när det är dags att klippa gräset. Igår var det dags igen. Behagligare temperatur, svag vind och uppehåll gjorde insatsen mera uthärdlig denna gång. Uthärdlig? Jag menar förstås lustfylld.

Dessutom tog det kortare tid , 2 tim 45 min. jämfört med 3 tim 15 min. Detta fastän jag tog en fikapaus med D. Det var nog avsaknaden av en sådan som gjorde mig så mör efter den förra klippningen.

Känslan dagen efter gräsklippning är en mycket angenäm "dagenefterkänsla", mycket bättre än den "dagenefterkänsla"  det grekiska folket hade i förrgår. Dagen efter glider jag runt i huset, tittar ut och konstaterar för femtioelfte gången att: "så här fint har det aldrig tidigare varit".  Smaka på den du ! Än angenämare blir det när regnet idag öser ner och klippning därmed omöjliggörs för en tid.

Blir det då aldrig tråkigt att susa fram på klipparen undrar du berättigat? Nej, faktiskt inte. Eftersom tomten är på nästan 5000  så kan jag variera turerna och hela tiden hitta nya upplägg. Ska jag börja på framsidan eller på baksidan?, ska jag börja eller sluta nere vid postlådan? Ska jag klippa runt komposten, bakom verkstan, utanför gärsgårn vid poolen,  upp mot vedstaplarna? etc. 

Som du ser, det är många överväganden att göra, många beslut att fatta. Gräsklippning är ingen syssla att ta lätt på. Nej, den kräver ett seriöst anslag. Åtminstone när den, som i mitt fall, är den enda praktiska trädgårdsuppgift jag klarar att utföra.

När jag läser igenom detta inlägg så förstår jag än mera innebörden av benämningen nörd.


Här har jag parkerat för fikapaus.

Jag älskar blommande lavendel.

29 juni - 12 juli 2015.

Vad händer då?

Jo, då spelas Wimbledon.

På gräs som bekant. 

D sköter finputsningen med röjsåg/trimmer.
Finputsningen som tillika är grovgörat.




Regnet, det bara öser ner. Men, vad gör det när allt
är nyklippt.

tisdag 7 juli 2015

Det blir inte alltid som jag tänkt mig

Det är inte bara ute i trädgården det
blommar vacke
rt.

Jag satt och filade på ett inlägg om Grekland och grekerna, men fastnade i en tankebana som jag tyckte ledde mig i "fel" riktning så därför handlar dagens inlägg om nåt helt annat. Fjärran från den grekiska oredan som jag  säkert återkommer till. Eller inte.

Så sommar det är så poppar det upp vintertankar hos mig ibland. T ex. när D köpt fina svenska jordgubbar och börjar koka jordgubbssylt till vinterlagret. Då förs tankarna till härlig jordgubbssylt i frukostyoghurten under mörka vintermornar.  Det gäller att hitta ljuspunkter även i den av mig numera illa omtyckta årstiden vid namn Vinter. Då Sigge och jag går i ide.


Jordgubbssylt på gång.
Jag hoppas att jag inte förstörde din dag genom denna långsökta påminnelse. För att återföra dig till sommarkänslan så bjuder jag på bilden nedan.
I lördags var det 28,4°C, i söndags 29,3°C i poolen.


måndag 6 juli 2015

Smått och gott från veckan som gått

Eftersom vi har så stor tomt så finns alltid en plats för alla önskemål. I den värme som rått den gångna helgen så efterfrågas ibland skugga och då fixar vi det förstås. Jakten efter skuggiga platser resulterade i ett antal  "liteavvarje-foton" i detta inlägg. 

Just nu sitter jag och njuter av att ett strilande regn behagat sänka sig över Getingstorp under förmiddagen. Precis vad som behövdes. Nu hoppas jag på uppehåll någon av de närmaste dagarna så att jag får ta mig an gräsmattorna igen. 

Växtligheten i trädgården kommer nog att explodera i veckan som kommer. Bl. a. hoppas vi få ta upp årets första egenodlade potatis och avnjuta till lunch på någon av våra uteserveringar.
En av våra uteserveringar.

Med utsikt mot Kilsbergen.

Nästa vecka är det nog dags för egenodlad potatis.

Smidigt med serveringsmöjlighet via ett köksfönster.

Sill och potatis, en klassisk svensk sommarlunch.

När D badade igår var det 29,3°C i poolen.

Efter lunch bjuds skugga även här.
Sigge gillar utkiksplatsen på trappan.

Här samsas sockerärter för första gången
med tomater.

Det är en stor rikedom att ha en så ståtlig
björk på tomten.


En osttallrik kan vara ett utmärkt måltidsalternativ en
sen sommarkväll i växthuset.

När solen dalat igår kväll blev det till att
grilla halloumi.

Därtill tabbouleh, tzatziki, sallad och väl kyld Retsina.
Då sände jag en tanke till Grekland och grekerna
på deras svåra dag.

Ett tänt ljus en varm sommarkväll skapar
extra stämning i växthuset.

Det är både härligt och vackert när solen tar adjö efter en
tryckande het sommardag.

söndag 5 juli 2015

Poolpremiär för D

Igår så blev det äntligen välförtjänt poolpremiär för D .


Äntligen!

Ljuvligt!

26,1°C, helt ok badtemperatur.




lördag 4 juli 2015

Bbb

Rubriken står så klart för Barnbarnsbad. Igår kom Erik och Alice med mamma Maria och Eriks kompis Melker på badbesök. Så befriande det är att se när barn leker och har roligt åt det där allra enklaste. Stoj, skratt, bullar, läsk och jordgubbar vid en pool på Getingstorp. Mycket mera svensk sommar kan det inte bli. Jo, så finns oxå de där irriterande bromsarna som bits och suger blod. Visste du förresten att det är honan som suger blod, hanen "dansar".

Alice ställde följande fråga till mig: "Heter det brons eller broms"?  "Det heter broms, M som i Mamma", svarade jag.Tänk så adekvata frågor barn ställer.

I morgon borde det oxå vara dags för D:s badpremiär.





Efter några timmars bad blev det lunch
i äppelträdets skugga.


fredag 3 juli 2015

Poolpremiär

Så blev det då äntligen dags för badpremiär, men det blev inte D som premiärbadade, det blev Sara och Per. Ryktet om att poolen öppnats har förstås spridits inom familjen så idag kommer barnbarnen Erik och Alice med mamma och en kompis hit för att bada.
D putsar till pooldäcket inför premiären.

Den "nygamla" soffan och växterna gör sig bra där i hörnan.

Inbjudande, eller hur?

Utsikt mot Kilsbergen.

Premiärbadarna.


Från Örebro flygplats på väg till ? 
Perfekt badväder som synes.


torsdag 2 juli 2015

Sommarkväll

Nu när den efterlängtade värmen kommit så håller jag mig undan dagtid och kommer fram först på kvällningen när solen dalar och det bjuds skugga med ändå försvarliga  20°C vid 21-22 tiden på kvällen. Då kan jag sakta glida omkring på min elmoppe i trädgården och notera vad som hänt det senaste dygnet. Allt medan D ser till att all växtlighet får nödvändig bevattning inför natten. En stund i växthuset för stilla samtal ser vi oxå till att hinna med innan det är dags att avsluta dagen.
Pionen blommar svulstigt.

Inne i plymspirean surras det friskt.
Humlornas favorittillhåll.

Schersminen sprider ljuvlig väldoft.

Livsstärkande bevattning igång.

Där under vilar dagens gurkor. Inga flera
köpegurkor denna säsong.

Här kommer snart tomater av varierande sort och färg.

Även hallonhäcken och  det kombinerade bön- och
tomatlandet får en livgivande bevattningsomgång.


onsdag 1 juli 2015

Välregisserat

Ett lag och en fotbollssommar som likt 1994 etsar sig fast i minnet.
Vad annat var att vänta? Än att EM-finalen skulle avgöras på den sista ordinarie straffen.  Det här U21-laget har ju genom hela kvalet och nu i slutspelet stått för osannolika matchvändningar, ja t o m små mirakel på vägen, så varför skulle då finalen avvika från denna för oss åskådare påfrestande och nervkittlande vana.

D som inte är överdrivet fotbollsintresserad kom sent in i 2:a halvlek och blev fast. Hon, som inte sett första halvlek tyckte att Sverige borde avgjort och var värda att vinna. Men, hon hade som sagt inte sett 1:a halvlek då Portugal ägde matchen. Märkligt nog blir jag , trots spelunderlägsenhet, aldrig orolig med det här laget på planen. Och mycket riktigt, vartefter matchen gick och tröttheten började göra sig påmind så vred sig Sverige ur greppet, tog över matchen och var oxå nära att avgöra ett par gånger i slutskedet. 

I förlängningen var min oro som bortblåst och jag började känna att "det här fixar dom".Inför den sista straffen så sade jag till D " titta nu, målvakten kommer att gå till höger". Jag tyckte nämligen att Carlgren nästan demonstrativt tydligt gått till vänster på de tidigare straffarna. Som för att tvinga den siste portugisen att slå straffen till höger där han då redan beslutat sig för att vara. Och som han var där. Välförtjänt att han oxå fick lite extra hjältestatus då han gjort en mycket bra turnering. En trygg och pålitlig målvakt är guld värd, speciellt i slutspelsmatcher som dessa. Att Portugal hade den kanske bäste målvakten i turneringen hjälpte dock inte. Det finns ingenting som  kan stoppa detta Sverige U-21.

Det här var en sann bragd, väl värd att uppmärksammas i senare kommande prisutdelningssammanhang. Men allra först ska killarna få ta emot folkets kärlek i Kungsträdgården kl. 16.00 idag. En härlig tradition förunnad endast riktiga hjältar.

tisdag 30 juni 2015

D:s agora

När sommarvärmen nu äntligen kommit så njuter jag extra mycket av trädgården och dess små oaser. En sådan är D:s agora som hon alltför sällan får tillfälle att njuta av.

D:s agora.

Ur en annan vinkel.

För en kort stund har D satt sig att vila.

måndag 29 juni 2015

Poolsäsongen närmar sig

Vi köpte ny pool i fjol . En pool som höll vad den lovade,  och gav D många sköna bad. Poolen med all ny utrustning fungerade bra när allt väl var ihopmonterat och  D såg fram emot att starta poolsäsongen på direkten nu när värmen äntligen kommer. Nämnas kan att i fjol premiärbadade D den 10 juni  så premiären är rejält försenad i år.

D närmar sig poolen för bad, men ännu kvarstår lite
förberedelsearbete innan vattnet är så där 

klarblått inbjudande.
Dock uppstod problem när hon fyllt poolen och gjort alla förberedelser med backspolning, klorering och allt vad det är. Reningen av vattnet fungerar inte till fullo och robotdammsugaren "vill inte" göra sitt jobb. Eftersom jag inte kan bidra med något poolarbete så har jag inte fullständig koll på allt som behöver göras för att hålla poolen badbar. Mycket är det i alla fall. 


Snart hoppas jag att D kan ligga på sin badmadrass och 
guppa i poolen lyssnande till "Sommar".
D är inte den som ger upp så hon fortsätter oförtrutet förberedelsearbetet och om allt vill sig väl så ska jag snart kunna bjuda på lockande badbilder.