Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 7 juni 2016

Väntan

Sigge i väntan på vad?
 Nåt intressant är det.

Kan det vara matte, Nelson och Osborne?

Ja, det var det.

måndag 6 juni 2016

Ljuvliga dagar


Det är några fantastiska dagar vi bjudits på under veckan som gått. Så ljuvligt att kunna vara ute ända in på sena kvällen, ja tidiga natten t o m. Allra helst för mig som inte klarar av att vara ute  på dagen när det är som varmast. Men, vad gör väl det när jag på kvällarna kompenseras med råge.  Då kan jag "skrota omkring" på elmoppen i trädgården och njuta av allt vackert jag ser. Sverige och Getingstorp är vackert.

 Härligt att börja dagen med denna utblick.
Gäststugan iordningställs för sommaren.
                                      
D har alltid något att lägga handen vid i
sina odlingslådor.
Stora kryddburkar. En med mynta,
en med oregano. Pelargoner i båda.
Sallad i massor.
                                                                                         
D har dukat för middag i växthuset.
Solen dalar där borta vid poolen.
Snart är poolstolarna upptagna av badgäster.
Ljuvlig junikväll.
Det "brinner" över Kilsbergen när
solen går ner.








söndag 5 juni 2016

Kattliv

Sigge lever ett väldigt bra kattliv här på Getingstorp vågar jag påstå. Han har totalkoll på sina domäner som han dagligen utforskar. Efter olyckan i augusti i fjol så fick Sigge vara innekatt i 7½ månad.Han har sedan han började gå ut igen förändrat sina vanor. Han lämnar numera aldrig tomten och han är inte ute lika länge som förr. När  D går ut med Osborne och Nelson på morgonen så följer Sigge med ut. Sedan sitter han på trappan och väntar när dom kommer tillbaka. Då vill han äta frukost. Sedan blir det några ytterligare turer ute under dagen innan han nattar samtidigt som  Nelson och Osborne. När matte har heldagar ute i trädgården så följer Sigge henne hela tiden, oftast bara på armlängds avstånd. Däremot vill han gå in när jag klipper gräset. Han tycker inte om oljudet från klipparen.  Att se att Sigge är återställd och välmående, det mår oxå jag bra av.
 På väg ut genom köksfönstret.
En av Sigges många utkikspunkter.

En liten sväng in i skogen blir det ibland.

Sigge sitter gärna i mitt "datorfönster" och blickar ut.

Ibland lånar han min elmoppe.

lördag 4 juni 2016

Tur med vädret

Det är en härlig känsla när allt är klippt.
Igår vid 16-tiden närmade sig ett riktigt oväder med regn och åska, men det snurrade runt Getingstorp i nån timme utan att fälla ens en droppe över oss. Det blev ett perfekt tillfälle för mig att återigen klippa gräset. Riktigt behagligt var det att i mulet väder och c:a 25 grader glida omkring på åkgräsklipparen.

D ägnade huvuddelen av dagen och kvällen åt att iordningställa poolen. Hon fann det bäst att helt tömma poolen för att kunna rengöra den noggrant.
Poolen tömd och D rengör.

Som synes var klippning nödvändig.

Att ha pool är jobb, jobb, jobb. Och bad
nån gång då och då.

Efter en intensiv arbetsdag så blev det en sen middag på uteplatsen vid glasverandan. Efter middagen så fortsatte D med poolarbetet ända till midnatt. Just nu håller poolen på att fyllas för att sedan vara badbar.
Middagsdax.

En heldag i trädgården kräver påfyllning.

D fortsätter pooljobbet
efter middagen.

Ända in på sena kvällen.

Riktigt sena kvällen.



fredag 3 juni 2016

Trädgårdsturer

Trädgårdsturer på elmoppen blir det många för mig i sommartider. Det är alltid lika spännande att åka runt och se vad nytt D skapat detta år. Jag känner mig oerhört lyckligt lottad när jag åker runt i trädgården och jag kan liksom inte få nog.  Inte ens av gräsklippning som jag så ofta påminns om. 

Att jag är omättlig när det gäller vår trädgård har du som läsare säkert sedan länge förstått eftersom jag gång på gång återkommer med tankar och bilder som du säkert känner igen sedan tidigare inlägg. Att upprepa det jag mår bra av känns ändå aldrig fel.
Gräsklippningspåminnelser möter jag många.

Bevattning behövs dagligen just nu.

Ännu en gräsklippningspåminnelse.

Nu har D snyggat till poolområdet.

 Ytterligare nåt dygns vattenbearbetning krävs
innan poolen lyser inbjudande klarblå.

D:s agora.


Det här har blivit en populär plats för kvällsmåltider.

Nu frodas växtligheten.

Även i denna rabatt finns favoriten löjtnantshjärta.

D:s agora ligger härligt inbäddad mellan växthuset
och gäststugan.

Inte sällan fastnar jag i samma bild.

torsdag 2 juni 2016

Motsägelsefullt

Nu när värmen som jag så länge efterlyst äntligen har kommit så känner jag mig något motsägelsefull. Nu får jag i stället se till att hålla mig undan de varmaste timmarna under dagen. Jag tål nämligen inte alltför intensiv värme numera, något som jag visst glömmer bort inför varje sommar. Det blir först under sen eftermiddag som jag söker mig ut, när solen dalat bortom trädtopparna. 

Nelson och Osborne har ungefär samma utevistelsevanor som jag har. D och Sigge däremot, dom kör heldagar i trädgården nu. Mycket ska planteras och skötas om. 

Dessutom, igår började D igångsättandet av poolen för säsongen. Nu hoppas jag att det blir en riktigt skön badsäsong så att D får "betalt" för det jobb hon varje år lägger ner för att hålla poolen i badbart skick. Jag vet att övriga familjen oxå ser fram emot härliga pooldagar på Getingstorp. För min egen del så blir det till att glida omkring med elmoppen på pooldäcket då poolbad inte är min bästa gren numera. Däremot har jag blivit allt duktigare på att glädjas med andra.

Du känner förstås till min vurm för gräsklippning. Just nu är den något dämpad beroende på att jag knappt hinner hoppa av klipparen förrän det är dags igen. Att jag klippte förra torsdan kan man inte tro då gräset åter växt sig decimeterhögt och lika grönt, tjockt och frodigt som det plägar vara. Med tanke på den värme som nu råder så är det ogörligt för mig att klippa dagtid. Det får bli mycket tidig morgon eller sen kväll.

Sigge lämnar inte tomten numera 
utan följer matte i allt.

Nelson och Osborne tittar mest på.

Kaprifolen på källartaket blommar för fullt.

D ska försöka få den att klättra upp i björken.

Favoriten löjtnantshjärta och akleja.

Honungsrosen trivs allt bättre med att klättra 
på äppelträdet.
Dags att klippa gräset igen. 

onsdag 1 juni 2016

Morgonstund.

Mornarna startar jag alltid vid datorn med att läsa dagstidningar och skriva dagens blogginlägg. Den här tiden på året öppnar jag oxå mitt "datorplatsfönster", andas in den friska morgonluften, njuter av det jag ser och lyssnar till fåglarnas morgonsång. Att börja mornarna bra har en positiv inverkan på resten av min dag.

Härligt frisk morgonluft strömmar in.

Jag njuter av allt jag ser.

tisdag 31 maj 2016

Pålandetkänsla

På landet.
Oavsett om man bor i storstan eller på landet så tror jag att man bär på en speciell känsla för den plats där man bor. Jag bodde 1972-97 i Uppsala, 97-08 i Örebro och trivdes bra med den stadskänsla jag hade då. Men, sedan vi 2008 flyttade till vårt Getingstorp så är jag helsåld på pålandetkänslan. Det faktum att jag är uppväxt på landsbygden och i småstad ( Sollefteå) i Ångermanland bidrar säkert till min starka pålandetkänsla då tankarna rätt ofta går tillbaka till den härliga barndomen när jag idag ser mig omkring här hemma.
Nu händer det saker i trädgården.

Igår tillkom bl. a. broccoli och squash i potatislandet.

Ljuvliga syréner.

Vägen hem.
Härliga vyer.

Vitlöken växer som aldrig förr.
 Växthuset städat efter familjefesten.
D har satt igång "önskebrunnen" på agoran.
Tveksamt om mitt olivträd överlevt ännu
en vinter.