Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 14 februari 2019

Nyhet

D:s nygjorda Aperol spritz-marmelad.
Jag har, som du säkert upptäckt, haft rätt sparsamt med inlägg under senare tid. Inte ens några inlägg av härliga måltider som D bjudit på. För det bjuder hon fortfarande på även om de inte dokumenterats så flitigt på sistone. Dagens inlägg har dock matanknytning. D gjorde nämligen en helt ny marmelad häromdagen, Aperol spritz- marmelad. Den smakade jag för första gången i morse. Mycket god blir betyget.
Tyvärr gick det inte att länka till receptet i Allt om Mat , men här kommer det om du vill testa :

Till 5 dl.
3 apelsiner
5 cl Aperol
10 cl prosecco eller vitt vin
300 g syltsocker

Gör så här
1. Skölj apelsinerna i ljummet vatten. Skala av yttersta skalet med potatisskalare. Strimla skalet mycket fint, mät till 1 dl. Pressa ut 2½ dl saft.
2. Blanda apelsinskal, apelsinsaft, Aperol och prosecco i en kastrull. Koka ihop c:a 5 min. Mät saft och skalblandningen till 3 dl.
3. Tillsätt syltsockret och koka under omrörning c:a 5 min. Häll upp i väl rengjorda burkar och låt kallna.

tisdag 12 februari 2019

Solstrålen på nytt besök

I förrgår kom Liv på nytt besök och övernattade även denna gång. Alltid lika roligt och inspirerande att ha henne här. Något nytt måste så klart hittas på vid varje besök.  Sånt är mormor duktig på. Den här gången blev det bl. a. maskerad då hon botaniserade i mormors dressingroom.
Oj, så många färgstarka sjalar mormor har.
Alla måste provas.

Elegant med lån av Mormor.

Tack, inga flera bilder nu.

Howdy!

Osborne ville oxå vara med.
Testar mormors Primeboots
och ryggsäck och vill 
(kanske) 
inte vara med på bild.
Mormors pumps är lite svåra att gå i.

Mormor deltar oxå så klart.


Efter några timmars avbrott var det dags att
plocka fram de gamla resväskorna igen.

Resväskor modell ä fyllda med sjalar.






söndag 10 februari 2019

Solstrålen på besök

Liv har i veckan varit på kort besök hos oss och övernattat en natt. Jag fortsätter att fascineras av hur mycket som händer med henne mellan gångerna vi ses.  Hon kan och vill vara allt mera delaktig i vad vi företar oss. Mestadels är det förstås mormor som får hjälp, den här gången bland annat med att baka pizza. Jag brukar mestadels rycka in när det blir lite tråkigt och grinigt. Då ofta med barnsånger på datorn, insatser som visat sig vara riktigt uppskattade. 
Baka pizza är kul.

I alla fall en lite stund.

Degen måste förstås avsmakas.

Den färdiga pizzan blev riktigt god.

Russin är en favorit.

Nybadad och nöjd.

måndag 4 februari 2019

Vinterbilder


Osborne älskar att vara ute och
busa i snön.
Nu är Getingstorp väl inbäddat i snö och jag ser ett fantastiskt vackert vinterlandskap där ute. Eftersom jag inte själv kan ta mig ut för att fotografera så bad jag D ta några  bilder när hon igår gick ut på promenad med Osborne. Vackert, eller hur?
Björkar tilltalar mig oavsett årstid.




Ett blickfång som ger mig allt.




Här tänker jag på sommarfrukost.

Jag längtar.

Och längtar.

Schersmin i vinterskrud.

den här uteplatsen  brukar D bjuda på 
härliga sommarmåltider.
Då är den inbäddad i grönska.


lördag 2 februari 2019

Ljuvliga tulpantid

Tulpaner och timmerflottare
från mina hemtrakter.
Sedan nån vecka tillbaka så finns det alltid ett antal tulpanbuketter på Getingstorp.  Det hör liksom till. En första påtaglig föraning om att ljusare tider stundar. D ser till att jag möter tulpaner vart än jag befinner mig i huset.
Några knoppiga kvistar har D plockat på 
skogspromenaden med Osborne.



fredag 1 februari 2019

En bra dag

En tid till får vi nog umgås, vintern och jag.
Vad är det som är så bra idag? Jo, vi är komna in i februari, årets kortaste månad. Det innebär att mars är nära och då är våren nära, i alla fall närmare. Som du förstår så gör jag allt för att intala mig själv att vintern snart är till ända.

fredag 25 januari 2019

Glest mellan inläggen

Du som brukar titta in på min blogg har förstås märkt att det blivit allt glesare mellan inläggen på senare tid. Utan egentlig anledning, det har bara blivit så. En möjlig förklaring bjuds jag när jag tittar ut och ser det du ser på bilderna här nedan. Även om det är vackert så kan jag inte påstå att skaparandan kokar med detta vinterlandskap i blickfånget. Snarare är det så att jag i stället fördjupar mig i stillsamma reflektioner; reflektioner som jag väljer att behålla för mig själv.
Vart tog grannbyn vägen?

Visst är det vackert med vinter på landet.

Även när vår stora björk ser ut så här
tänker jag på musöronen i maj.
Motsatsen till inbäddad i grönska.




tisdag 22 januari 2019

Solstråle på besök

I lördags kom Liv till oss och övernattade. Alltid lika roligt och livgivande att ha denna solstråle  på besök hos oss. Även denna gång kunde vi se att det hänt mycket med henne sedan senast hon var här. Förutom att hon växt så tar hon sig fram allt mera obehindrat. Hon leker på ett nytt och mera kontrollerat sätt och "pratar" mycket. Inte bara med mormor och morfar utan oxå med Osborne och Sigge. Sigge håller sig dock undan så mycket han kan medan Osborne gläds åt att ha en ny lekkamrat.
Det blir allt färre foton av henne då hon nu bestämt sig för att vägra vara med på bild. När hon ser någon i färd med att fotografera henne så vänder hon sig bort och säger; Nej! Nej!

Vill inte vara med på bild.


Oj då , hade koncentrationen
på annat och kom med på bild.



Mormor har byggt en koja
under köksbordet.


Kollar på fotboll med morfar.

Nu ska mormor och jag gå ut och
ha kul i snön.

Premiär för pulkaåkning.

Jätteroligt.

måndag 14 januari 2019

2-årskalas


Den 5 januari fyllde Liv 2 år. I lördags hade hon 2-årskalaset hemma hos sig. Festligt förstås och många presenter. Det är dock inte helt lätt att ta kort av födelsedagsbarnet vid såna här tillfällen då hon är i ständig rörelse.
En vacker 2-årstårta.
Fyller man 2 så behövs oxå två tårtor.

En Pippi-resväska är bra att ha.
Paketöppning är en färdighet som 
Liv snabbt tagit till sig.



söndag 13 januari 2019

En ynnest


En härlig söndagsfrukost under det gamla äppelträdet.

mitt förra inlägg tog jag avstamp mot våren. Nu när vi nått Tjugondag Knut  så tar jag i ordentligt och låter tankarna gå ända till sommaren. Därtill lockad när jag satt och tittade igenom en del bilder för att byta skärmbild på min dator; något jag gör nån gång per år.  Jag väljer alltid bilder som får mig att längta och drömma. Den här gången fastnade jag för bilden här ovan från en härlig frukost under det gamla äppelträdet en söndag i juli. Att se den bilden  när jag startar datorn på morgonen och när jag stänger ner på kvällen är en ren njutning. Vilken ynnest att få starta och avsluta dagen på detta sätt.


måndag 7 januari 2019

Helgerna till ända


Idag åker julgranen ut. 
Just nu är i färd med att plocka bort alla julsaker och ta ut julgranen. Det känns likartat skönt varje gång det är dags att sätta punkt för alla helger. Lika mycket som jag kan längta efter julen och därpå följande helger, lika skönt känns det när Trettonhelgen är till ända och vardagen är åter. Härligt har det varit att fira  jul, jul och nyår med barn och barnbarn. 

Den vita julen är ett minne blott.
Idag gör vi avstamp mot våren med allt vad som där finns att längta efter.