Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 18 juni 2016

Grillkväll

När såren slickats efter den snöpliga förlusten mot Italien så blev det grillkväll med måltid i växthuset. En sån där underbar kväll som är så härlig att bära med sig under bistra vinterdagar.


På min elmoppetur till växthuset ser jag först
hallonhäcken.

Runt hörnet ser jag detta.

Kommen runt nästa husknut ser jag målet för resan.

Inte långt kvar nu.

Växtkraft.

Halloumi på grillen.

En wirre före maten till mig.

En Aperol spritz till D.

Dukat till måltid.

En måltid som smakade utsökt.

Den ljumma sommarkvällen avslutades med regn.
En lampa behöver visst bytas.

fredag 17 juni 2016

0-0 är föga upphetsande, trädgården däremot


Så kom  den då. EM:s första mållösa match, Tyskland-Polen 0-0. Efter att ha sett matchen så har jag svårt att se topprankade Tyskland som en slutlig vinnare. Euro 2016 sjunker faktiskt längre och längre ner i dyn i mina ögon. När kommer lyftet? Idag kanske. Och då tänker jag inte på Tjeckien - Kroatien eller Spanien - Turkiet.

Sätter usel fotboll ned humöret alltför mycket så har jag motmedicinen. Jag tar en sväng med elmoppen i trädgården och genast känner jag mig bättre till mods. Jag undrar hur lång sväng jag behöver efter dagens match mot Italien.
D:s agora ser inbjudande ut.
Matvaruutikens grönsaksdisk är utkonkurrerad för 
lång tid framåt.
Krukor med blommor lyser upp.
Plymspirean är på G.
Nu tar lavendeln över efter kaprifolen.





torsdag 16 juni 2016

Pioner och fotboll

Vad har fotbolls-EM med vackra pioner att göra? Inte mycket då den fotboll som hittills uppvisats inte varit särskilt vacker. Jag hade hoppats att det svenska fotbollslandslaget skulle blomma samtidigt med pionerna i år, men tyvärr. Fotbollslandslaget vissnade innan blomningen ens påbörjats.

Härlig pionmix.
Att Sverige ånyo underpresterat torde vi alla vara överens om. Det var t o m en usel insats mot Irland.
Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att Sverige inte är bättre. Zlatan kan inte ensam göra allt i alla matcher. Den här gången var han t o m nödgad att ta hjälp av en irländsk back för att spräcka nollan, men vad göra när medspelarna inte vill visa sig?

Några av de svenska spelarna, t ex Sebastian Larsson och Kim Källström, har passerat bästföredatum. Dom har varit bra och bärande spelare i landslaget, men nu är det dags att säga tack och adjö. 

Tyvärr är det väl i morgon just tack och adjö för Sverige då de möter Italien som jag tycker är det lag som hittills presterat bäst i EM. Om nu inte Zlatan vaknat på den där sidan då han är ostoppbar. Som du förstår så försöker jag gripa efter halmstrået.

Sverige är ett litet land ( 9,5 miljoner invånare) vilket förstås återspeglas i internationella mästerskap. Små länder, ännu mindre än Sverige, är oxå Albanien (knappt 3 miljoner invånare) och Island ( drygt 300.0000 invånare).  Albanien  och Island har dock något som Sverige saknar. Hjärta och mod, viktiga ingredienser om man vill nå framgång i internationell fotboll.

Fotbolls-EM handlar dock inte bara om Sveriges framgång, det handlar i första hand om fotboll och sådan finns det gott om kvar att förhoppningsvis kunna njuta av. Närmast ser jag fram emot  "slaget om UK", England - Wales.


onsdag 15 juni 2016

Vanans makt

Vanans makt skulle oxå kunna uttryckas som en oförmåga att tänka nytt. Redan nu börjar jag fundera på hur jag ska lyckas "sy ihop" detta inlägg. Allra helst som inlägget är sprunget ur en sommarvana jag har; att klippa gräset. 

Nöjd är jag alltid när gräset är klippt. Så oxå igår kväll. Då gick D loss med röjsåg och trimmer och jag äntrade  åkgräsklipparen. Jag har i år börjat klippa på kvällen då det är mycket behagligare och oxå skonsammare för mig som numera inte tål stark värme. Varför har jag inte kommit på det tidigare? Ja, ibland förblir jag undrande. Kan det månne vara vanans makt som haft mig i sitt grepp? Må så vara, nu har jag slunkit ur greppet. Det här är något som jag tror är extra viktigt med stigande ålder; att inse att allt inte kan göras som förr. Men det kan kanske ändå göras om man bara försöker på ett annat /nytt sätt. Ja, det var ungefär hit jag ville komma med inlägget.
Jag älskar nyklippta gräsmattor.

Som sagt.

Den här muren var nästan helt raserad när 
D lagade den ifjol sommar.

Då skapade hon oxå den här vackra rabatten 
med egen kvällssolsplats.



Kvällssolen nattar trädgården.

tisdag 14 juni 2016

Kvällspromenad ur nytt perspektiv.

 I söndags kunde jag följa med D när hon gick på kvällspromenad med Nelson och Osborne. Jag kunde nämligen för första gången sedan vi flyttade hit (2008) köra med elmoppen på några intilliggande gärden som tidigare inte varit tillgängliga för mig.

Så häftigt det var att se Getingstorp ur ett helt nytt perspektiv och förstås att kunna blicka ut över omkringliggande marker. Jag fick en sån där härlig känsla av tacksamhet över att jag bor här.

Häftigt var oxå att jag kunde "gå" med på promenaden med Nelson och Osborne. Nu kunde jag med egna ögon se hur lyckliga dom två oxå är över att få bo här. Och hur duktiga dom är. Då vi var ensamma ute inom synhåll så kunde båda vara lösa och springa omkring och snusa och busa, dock hela tiden med koll på matte. När matte kallade så kom dom på direkten.

Det var bara Sigge som inte följde med. Han håller sig inom tomtgränsen numera, men hade så klart koll på vad vi gjorde. När vi gick satt han på trappan och tittade och när vi kom tillbaka kom han och mötte oss och följde med in.


På väg på kvällspromenad.

Sigge stannar hemma och väntar på oss.

Osborne tar täten.

Underbara vidder.



Frihet.


Osborne långt före oss övriga.

Här kommer jag inte längre.

Höbalarna är ljusblå i år.

Inte så vackra, men fyller sin funktion.

Det här trädet kommer jag ihåg från
en tidigare promenad.

Där uppe i gläntan ligger Getingstorp.

En glimt av Getingstorp.

Nu kommer oxå jag med på bild.

Där har jag parkerat mitt i "målet".

Tre killar som njuter av friheten.

måndag 13 juni 2016

Olika falla ödets lotter

När jag ägnat mig åt trav och fotboll hela helgen så har D lagt sin tid ute i trädgården. Tur är väl det. Hur skulle det annars se ut. Den här helgen provade hon oxå sin senaste trädgårdsoutfit från flora.

Det blev en heldag i trädgården för D igår.

Hatt ska man förstås ha när odlingarna
ska ogräsrensas.


Efter några timmars rensande så ser även jag vad
som växer i landet.
Efter trädgårdsjobb så var det dags för
långpromenad med Nelson och Osborne.

Den här gången kunde även jag följa med.


söndag 12 juni 2016

Ett säkert kort i bråda dagar

Det är bråda dagar i helgen för en trav- och fotbollsnörd. V75 igår i Östersund och idag på Bjerke. Dessutom är fotbolls-EM i full gång. Jag har dock inget flyt på spelet. Fyra rätt igår på travet och dessutom oflyt i det EM-tips jag deltar i. Wales - Slovakien (2-1) hade jag tippat 2-2 så därför kändes det surt med en slovakisk boll i stolpen i slutminuten. England-Ryssland (1-1) hade jag tippat 1-0 och där kvitterade ryssarna på tilläggstid. I morgon börjar EM på riktigt då Sverige tar sig an Irland. Där har jag tippat svensk seger med 2-1. 

Det här är ett säkert kort i alla lägen.


lördag 11 juni 2016

Premiär

Det var inte bara EM-premiär igår. Det var oxå premiär för pizzastenen jag fick när jag nyligen fyllde år. Pizzastenpremiären var bättre än matchen Frankrike-Rumänien tycker jag. Det blev en supergod pizzabotten. Dolce heter pizzan som D bjöd på. Det blir garanterat flera pizzor på Getingstorp denna sommar.
En pizza måste inte vara rund.

Vacker etikett och vackra blommor.
Pizzan och vinet trivdes oxå tillsammans.
PS Matchen då? Ja, ingen höjdare , men Payets segermål i 89:e minuten var värt att vänta på. Ett s k klassmål. Jag hade tippat 3-1 men kan inte påstå att jag för den skull var nära.

Vilken match jag väljer idag? Ja, det borde bli England-Ryssland, men eftersom V75 i Östersund går samtidigt så blir det travet som drar det längsta strået. Ja, så länge jag hänger med. När /om jag spricker på V75 så zappar jag över till fotbollen. D kommer inte att ha det lätt den närmaste månaden slår det mig.






fredag 10 juni 2016

Sommarmåltider

Det har blivit färre måltidsinlägg än vanligt hittills i sommar. Bjuder därför på några glimtar i efterhand.


I växthuset intas många sommarmåltider.

Se där, dukat för måltid.

Den här dagen bjöd D på en läcker foccacia.

Den var himmelskt god, jag lovar.

En annan dag bjöds grillfavoriten halloumi
med tillbehör. 

Här vilar ofta blicken vid växthusmåltiderna.


Och där när dagens sista solstrålar tas till vara.

torsdag 9 juni 2016

Blomning

Löjtnantshjärta t v och kaprifol i blomning. Näst i tur står
lavendeln. Det händer mycket längs jordkällarens tak.