Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.
söndag 21 augusti 2011
lördag 20 augusti 2011
Surströmming
Igår kväll var det dags att avnjuta en av årets högtidsmåltider. D valde att äta smörrebröd medan jag åt Kallax surströmming. Som du ser, inte med mandelpotatis då vi i år har egenodlad potatis. Alla övriga tillbehör fanns dock med som sig bör.
Kl. 21.15 behövde vi tända ljus i växthuset och temperaturen kröp snabbt under 15-strecket så augustiutekvällen blev inte så lång som vi hoppats,men ändå njutbar.
Kallax surströmming var inte så bra som fjolårets så nästa gång, kanske redan nästa helg, ska jag prova Oskars som jag såg nu finns i vår affär.
Etiketter:
Kallax surströmming,
lök,
Oskars surströmming,
smörrebröd,
snaps,
surströmming,
växthuset
Höststädning
En hel del blev förstås kvar i ett nu rymligt och välordnat förråd.
Etiketter:
gäststuga,
höststädning,
trädgårdsförråd,
vackra fönster
fredag 19 augusti 2011
Fotboll avgörs vid sidan av planen
Det börjar vila ett löjets skimmer över världsfotbollen. Kanske f f a i Spanien där trätan mellan Barcelona och Real Madrid ständigt tar sig nya former.
Vad kan man tycka som fristående fotbollsälskare? Vad man vill förstås.
Jose Mourinhos för betraktaren tidvis barnsliga, aggresiva och fåniga beteende är en medveten strategi tror jag. Idag handlar det inte bara om att besegra motståndaren på planen. Nej, du ska tillintetgöra din opponent så att han/hon inte kan prestera sitt bästa på planen.
Förlöjliga, irritera och stressa. INTE styra, passa och pressa. Visst har fobollen förändrats.
Vad kan man tycka som fristående fotbollsälskare? Vad man vill förstås.
Jose Mourinhos för betraktaren tidvis barnsliga, aggresiva och fåniga beteende är en medveten strategi tror jag. Idag handlar det inte bara om att besegra motståndaren på planen. Nej, du ska tillintetgöra din opponent så att han/hon inte kan prestera sitt bästa på planen.
Förlöjliga, irritera och stressa. INTE styra, passa och pressa. Visst har fobollen förändrats.
Etiketter:
Barcelona,
fotboll,
Jose Mourinho,
Pep Guardiola,
Real Madrid,
Spanien
Nya årstider innebär nya måltider
Michele Bachmann är en ny Sarah Palin
Jag skrev för två dagar sedan ett inlägg där jag jämförde republikanernas nya gunstling, Michele Bachmann, med Sarah Palin. Minsann ser det inte ut som att Bachmann redan spelar i samma division som Palin, politikens gärdsgårdsserie. Hon bjuder nu på återkommande grodor, den senaste är att hon varnar för Sovjetunionens framväxt.
Är det så svårt att förstå att jag har svårigheter att ta amerikansk politik på allvar?
Och att jag därmed har svårt för USA över huvud taget.
Med Bachmann som president vet jag i a f vad vi ska varna för.
Det är mycket som bara är möjligt i det stora landet over there.
Är det så svårt att förstå att jag har svårigheter att ta amerikansk politik på allvar?
Och att jag därmed har svårt för USA över huvud taget.
Med Bachmann som president vet jag i a f vad vi ska varna för.
Det är mycket som bara är möjligt i det stora landet over there.
Etiketter:
Michele Bachmann,
republikanerna,
Sarah Palin,
Sovjetunionen
Centern söker profilfrågor
När Centerpartiet står inför val av ny partiledare efter Maud Olofsson så passar man oxå på att skaffa sig profilfrågor. På annat sätt kan väl inte tolkas att C nu vill att 50 procent av all vård i landet ska vara privat.
Jag tror att det är ett smart grepp. Att profilera sig i en fråga som man inte tidigare är så förknippad med. Dessutom på ett område som vi alla på något sätt berörs av.
Själv tycker jag att tanken är bra. Min egen erfarenhet av sjukvård har blivit rätt omfattande under senaste 10 åren och tveklöst är det så att de privat drivna inrättningar som jag besökt är vida överlägsna den allmänna vården. Huruvida dom är duktigare på det rent medicinska är jag inte kunnig att bedöma men det jag kan bedöma är hur jag bemöts och omhändertas som patient. Där är de privata vårdgivarna som sagt vida överlägsna.
Goda exempel på detta är Lekebergs vårdcentral och Läkargruppen i Örebro som båda drivs av Capio.
Motsatsen och det svartaste exemplet är Landstingsdrivna Karla vårdcentral i Örebro. En sjukvårdsinrättning som präglas av nonchalans och patientförakt. Flertalet personal där synes tro att vårdcentralen i första hand finns för deras egen skull och att det är förbjudet att le på jobbet.
När jag för några år sedan fortfarande var på krigsstigen så påtalade jag detta i ett skarpt brev till ansvariga vid vårdcentralen. Självklart fick jag inget svar och eländet synes bestå då jag har dagsfärsk information om att Karla vårdcentral inte bättrat sig det minsta.
Jag tror att det är ett smart grepp. Att profilera sig i en fråga som man inte tidigare är så förknippad med. Dessutom på ett område som vi alla på något sätt berörs av.
Själv tycker jag att tanken är bra. Min egen erfarenhet av sjukvård har blivit rätt omfattande under senaste 10 åren och tveklöst är det så att de privat drivna inrättningar som jag besökt är vida överlägsna den allmänna vården. Huruvida dom är duktigare på det rent medicinska är jag inte kunnig att bedöma men det jag kan bedöma är hur jag bemöts och omhändertas som patient. Där är de privata vårdgivarna som sagt vida överlägsna.
Goda exempel på detta är Lekebergs vårdcentral och Läkargruppen i Örebro som båda drivs av Capio.
Motsatsen och det svartaste exemplet är Landstingsdrivna Karla vårdcentral i Örebro. En sjukvårdsinrättning som präglas av nonchalans och patientförakt. Flertalet personal där synes tro att vårdcentralen i första hand finns för deras egen skull och att det är förbjudet att le på jobbet.
När jag för några år sedan fortfarande var på krigsstigen så påtalade jag detta i ett skarpt brev till ansvariga vid vårdcentralen. Självklart fick jag inget svar och eländet synes bestå då jag har dagsfärsk information om att Karla vårdcentral inte bättrat sig det minsta.
torsdag 18 augusti 2011
"Billig"och av okunskap stinkande rubriksättning
Läser i denna artikel att en ny medicin ska godkännas. Medicinen som innehåller en cannabisliknande substans och riktar sig till personer med MS benämns då plötsligt "knarksprej". Samma fenomen har jag sett när det gäller mediciner för personer med ADHD där de okunniga påstår att man skriver ut amfetamin.
Varför används dylik rubriksättning som inte har något med sjukdomstillstånden att göra och tveklöst inte är skriven med minsta omtanke om de personer som lider av MS ellerADHD. Dylik journalistik innebär enbart skada för redan drabbade människor.
Varför används dylik rubriksättning som inte har något med sjukdomstillstånden att göra och tveklöst inte är skriven med minsta omtanke om de personer som lider av MS ellerADHD. Dylik journalistik innebär enbart skada för redan drabbade människor.
Etiketter:
ADHD,
Aftonbladet,
Expressen,
knarksprej,
MS,
slumpade rubriker
onsdag 17 augusti 2011
Att uträtta sina behov har nyhetsvärde
Ja, rubriken gäller förstås beroende på vem som gör det och i vilket sammanhang. Leo Messi spydde visst under Barcelonas match mot Real Madrid i söndags.
Lite längre gick skådespelaren Gerard Depardieu under en flygning från Paris till Dublin i går. När han förvägrades gå på toaletten så urinerade han helt enkelt inne i planet inför övriga passagerare.Detta efter att hans bön "Je veux pisser, je veux pisser" klingat ohörd.
Vad vill jag då ha sagt med detta? Inte mera än att det finns nyhetsvärde och så finns det nyhetsvärde
Expressen eller Aftonbladet?
Lite längre gick skådespelaren Gerard Depardieu under en flygning från Paris till Dublin i går. När han förvägrades gå på toaletten så urinerade han helt enkelt inne i planet inför övriga passagerare.Detta efter att hans bön "Je veux pisser, je veux pisser" klingat ohörd.
Vad vill jag då ha sagt med detta? Inte mera än att det finns nyhetsvärde och så finns det nyhetsvärde
Expressen eller Aftonbladet?
Samverkan, nödvändigt men ack så svårt
Läser en artikel om en 88-årig kvinna som inte fick gå på sin sons begravning 400 meter från hemmet då hennes rullstol var för stor för hissen och färdtjänsten därför avbröt uppdraget. En färdtjänst som säger sig ha flyttat på himmel och hav om man vetat vad resan gällde. Hemtjänsten hade försäkrat familjen att det skulle fungera – vilket det alltså inte gjorde.
Den lilla samverkan som hade behövts i detta fall var att hemtjänsten talat med färdtjänsten och förklarat situationen. Då hade man antagligen hittat en lösning. Som sagt, samverkan är nödvändigt men ack så svårt. Varför? Ja, det begriper inte jag. I alla fall inte i ett enkelt ärende som detta.
Den lilla samverkan som hade behövts i detta fall var att hemtjänsten talat med färdtjänsten och förklarat situationen. Då hade man antagligen hittat en lösning. Som sagt, samverkan är nödvändigt men ack så svårt. Varför? Ja, det begriper inte jag. I alla fall inte i ett enkelt ärende som detta.
Etiketter:
begravning,
färdtjänst,
hemtjänsten,
Hässelby strand
Michele Bachmann - en ny Sarah Palin?
Ska republikanerna lyckas med konststycket att hitta en uppföljare till superfloppen Sarah Palin. Det blir inte lätt men presidentkandidaten Michele Bachmann gjorde i a f ett försök härom dagen då hon blandade in Elvis Presley i ett tal och inte en siffra blev rätt som du kan läsa i denna artikel.
Misstag kan vi alla göra, men inte så många och flagranta som Sarah Palin väl?
Misstag kan vi alla göra, men inte så många och flagranta som Sarah Palin väl?
Etiketter:
Elvis Presley,
Michele Bachmann,
republikaner
IFK Norrköping
I höstas skrev jag ett inlägg om IFK Norrköpings märkliga val att sparka den tränare, Göran Bergort, som tog dom tillbaka till Allsvenskan.
Efter att ha börjat årets säsong bra så har man nu en usel säsong bakom sig och returbiljetten till Superettan verkar klar. Då upprepas det gamla beprövade receptet "sparka tränaren" igen. I vart fall om man gör som fansen vill och Nordicbet tror.
Visst är det tråkigt med gamla klassiska klubbar på dekis men det är vad som ofelbart händer om man inte helt ändrar kurs och tänker nytt. Det håller inte med kortsiktiga värvningar och ständiga tränarbyten. Problemet sitter djupare än så.
Efter att ha börjat årets säsong bra så har man nu en usel säsong bakom sig och returbiljetten till Superettan verkar klar. Då upprepas det gamla beprövade receptet "sparka tränaren" igen. I vart fall om man gör som fansen vill och Nordicbet tror.
Visst är det tråkigt med gamla klassiska klubbar på dekis men det är vad som ofelbart händer om man inte helt ändrar kurs och tänker nytt. Det håller inte med kortsiktiga värvningar och ständiga tränarbyten. Problemet sitter djupare än så.
Etiketter:
Allsvenskan,
Göran Bergort,
IFK Norrköping,
Janne Andersson,
superettan
tisdag 16 augusti 2011
Sent ska syndarn vakna
På uppdrag av regeringen har Försäkringskassan nu tagit fram nya riktlinjer för hur bedömningen av den sjukförsäkrades arbetsförmåga ska göras.
Inte en dag för tidigt tycker jag. Förvånande är att man först nu insett att även den sjukes egen upplevelse av sin situation skall finnas med i bedömningen och att bedömningen dessutom skall ske med god kvalitet.
Vad säger detta om hur man hittills arbetat med sjukförsäkringen? Skrämmande.
Att det varit så här illa har jag, och många med mig, vetat i 10 års tid. Det är för väl att ansvariga politiker och övriga inblandade nu äntligen kommit till insikt om hur människo- och individfientligt man handlat i många, många år.
Det är särskilt intressant eftersom Allianspartierna så kraftfullt talat och talar om den enskilde individens möjlighet till egna val utifrån sina speciella behov och förutsättningar. Att säga sig stå på den ensklide medborgarens sida och betona individens möjligheter till egna val är särskilt viktigt i valtider då röster ska fiskas, men sen då när politiska slagord och löften ska omsättas i handling....
Det är när denna diskrepans mellan löften och handling är som påtagligast som jag ser politikens svarta tryne.
Inte en dag för tidigt tycker jag. Förvånande är att man först nu insett att även den sjukes egen upplevelse av sin situation skall finnas med i bedömningen och att bedömningen dessutom skall ske med god kvalitet.
Vad säger detta om hur man hittills arbetat med sjukförsäkringen? Skrämmande.
Att det varit så här illa har jag, och många med mig, vetat i 10 års tid. Det är för väl att ansvariga politiker och övriga inblandade nu äntligen kommit till insikt om hur människo- och individfientligt man handlat i många, många år.
Det är särskilt intressant eftersom Allianspartierna så kraftfullt talat och talar om den enskilde individens möjlighet till egna val utifrån sina speciella behov och förutsättningar. Att säga sig stå på den ensklide medborgarens sida och betona individens möjligheter till egna val är särskilt viktigt i valtider då röster ska fiskas, men sen då när politiska slagord och löften ska omsättas i handling....
Det är när denna diskrepans mellan löften och handling är som påtagligast som jag ser politikens svarta tryne.
Etiketter:
arbetsförmåga,
Försäkringskassan,
regeringen,
Sjukförsäkringen
Förstärkt budskap
måndag 15 augusti 2011
Förväntan i luften
Den här måndagen ligger förväntan i luften. Varför?
Jo. kommande helg ska jag äta surströmming, en av årets kulinariska höjdpunkter.
Jag ser att vår affär har Kallax fileer även i år så då väljer jag det eftersom fjolårets var utmärkt fina. Som Ångermanlänning borde jag förstås välja surströmming från Höga Kusten-området men eftersom jag blivit besviken på dessa några gånger så håller jag fast vid Kallax.
D äter inte surströmming så hon kommer att välja någon annan delikatess att njuta av.
Den här efterlängtade måltiden kommer förstås att avnjutas i växthuset. Mmmmmmmmm.
söndag 14 augusti 2011
Mera trädgårdsgodis
Etiketter:
citronmeliss,
haricot verts,
mynta,
persilja,
squash
Daglig gäst
Nästa sommar får den bekanta sig med Sigge.
lördag 13 augusti 2011
Trädgårdsgodis
Etiketter:
citronmeliss,
Coop,
grekisk sallad,
grönsaker,
ICA,
mynta,
plommon,
Te,
växthuset
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)