Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 3 maj 2019

Valborgsfirande på Getingstorp

Ett försenat inlägg från Valborgsmässoafton eftersom jag haft datortrubbel. D och jag hälsade våren på vårt sätt. Med grekisk sallad och växthuspremiär. Det kallar jag ett riktigt firande. Det går förstås inte att jämföra med firandet från mina år som student i Uppsala, men ändå ett firande. Som tillvaron ter sig så kan det inte bli mycket bättre än så. Jag är i a f glad så länge jag klarar av att ta mig ut och upp på elmoppen så att jag kan kan förflytta mig i trädgården och njuta av årstidsskiftningarna.
Körsbärsträd i blomning.

Det nya staketet blev riktigt snyggt.

Nystädat och delvis kalkmålat växthus.

P-platsen för min elmoppe gör att jag inte 
behöver gå många steg.


Odlingssäsongen på gång där ute.

Vad väntar här tro?

Jo, grekisk sallad med vederbörliga tillbehör.

Valborgsmässoafton snart till ända.

torsdag 2 maj 2019

Back in business

Nygammal skärmbild. Här är skogen kvar.
I morse kunde jag som vanligt sitta ner vid min dator med mina rutinmässiga göromål. Vilken lättnad! Allt tack vare M som igår ägnade hela dagen åt att få allt i ordning igen. Det började med en genomsökning för att definiera problembilden och därefter vidtog timmar av ytterligare arbete. Det innebar bl. a. en ny hårddisk och installation av program mm. Det mesta av vad jag hade sparat kunde räddas, mycket tack vare en backup vi gjorde för ett år sedan. Därför är min skärmbild nu en återgång till den gamla. Den är så vacker så jag behåller den.

fredag 26 april 2019

Datortrassel




0_1518071702224_20180207_210438.jpg
Så här ser skärmen ut när jag startar datorn.

Har drabbats av datorstopp.  När jag startar datorn så kommer inte min normala skärmbild upp utan jag får upp en svart sida med en massa obegriplig text, en mix av text och sifferbeteckningar ( se bild ovan ), som avslutas med följande:
Reboot and Select proper Boot device 
or insert Boot Media in selected Boot device and press a key . Därifrån kommer jag inte vidare.

Detta har drabbat mig förr, men då har jag åtgärdat det genom en s k norsk återställning,  brutit strömmen för en kort stund. Nu hjälper inte denna åtgärd varför jag fått låna D:s laptop. Som enarmad så kommer jag inte bra överens med den då jag är van med ett rejält tangentbord och en separat mus. Dessutom får jag inte tillgång till något av allt det jag har sparat på min fasta dator.

Jg har förstås googlat på problemet och tittat in på ett  antal sajter där problemet förklaras och tips på lösningar ges. Dock är dessa tips oftast levererade av "datorexperter" vars förslag till lösningar är mera obegripliga än den text jag har på skärmen. Genomgående används datortermer som i vart fall jag inte förstår. Steg ett i åtgärdspaketet är dock avklarat då D hjälpt mig att kolla så att alla kablar sitter som dom ska.

Vid tillfällen som detta så framgår det hur oerhört beroende jag är av min dator. Den är ju min i stort sett enda kontakt med omvärlden. 

Jakten på en lösning går vidare.

onsdag 24 april 2019

Staketbyte


I ett tidigare inlägg så skrev jag om att vi måste byta ut  staketet vid växthuset då vinden knäckt det gamla. Nu är det arbetet påbörjat.
Det gamla staketet plockas bort, men de gjutna stolparna 
kan återanvändas.

Virke till det nya staketet.

Nytt staket på gång.


Början på det nya .

måndag 22 april 2019

Pynt och traditioner

En sak som påtagligt förändrats med åren är allt pynt vi plockar fram vid helger som t e x Påsk. Vi har i alla fall  skurit ner på pyntandet högst påtagligt och det känns enbart bra.  Som du kan utläsa av gårdagens inlägg så har vi oxå frångått de traditionella maträtterna vid helger och i stället satsar vi på något nytt och spännande. Bevarandet av traditioner kan ju faktiskt stanna vid att man firar helgen, men behöver inte nödvändigtvis innebära att man grottar ner sig i samma mat, pynt och gardinbyten.  Dessutom, så mycket enklare det blir att avsluta när helgen är till ända. 
Den här hönsfamiljen får hänga med året runt.

Blommor i köket hör till.

Liksom en påminnelse i hallen.

En påskhälsning på uteplatsen jämte 
glasverandan hör oxå till.

Och en hälsning på trappan så klart.
Påskens måltider domineras förstås av gult.


söndag 21 april 2019

Innovativ påskbuffé


Igår hade vi  barn och barnbarn på middag på Getingstorp. Det vankas ofta nyheter när D  bjuder till bords. Inte minst denna gång då det bjöds en påskbuffé som överraskade oss alla.  En buffé som innehöll  rätter som ingen av oss ens hört talas om. Fjärran från det traditionella påskbordet. Tre olika viner hade D valt till rätterna. Måltiden smakade utsökt och blev mycket uppskattad.
Dukat till påskmiddag. Finns det hjärterum så 
finns det stjärterum.

Detta var vad som bjöds: 
- Mozzarellastekta ägg.
Mozzarellastekta ägg.
- Färskost- och parmesancheesecake med syrlig krispsallad. 
Vin: Costalina GAVI, Italien.
      
- Bakad purjolök med stenbitsrom, smulat ägg, smörstekt levain, dill och crème fraiche. 
Vin: Villa Maria Sauvignon Blanc, Nya Zeeland
Cheesecake t v, purjolöksrätten t h. Skynket du skymtar 
under bänken är inte särskilt uppsatt för Påsken 
utan sitter där året runt

- Primörsallad med hyvlade betor, färska örter och krämig örtdressing.
Vin: Les Lauzeraies Tavel, Frankrike

Primörsallad.
Dessert
- Kokosbollsglass.
Kokosbollsglass med jordgubbar.
Gissa vem som får mest uppmärksamhet på familjeträffarna numera. Tjejen på bilderna här nedan så klart.


Liv undersöker påskbuffén.



Kul med eget påskägg.

Ägget innehöll bl. a. hårband
och hårspännen.

lördag 20 april 2019

Tidens tand och vindens kraft

Pilstaketet bakom växthuset är snart ett minne blott.

Som jag skrev i mitt senaste inlägg så har blåsten tilltagit sedan skogen bakom huset avverkades. En sak som den tog med sig var  staketet bakom växthuset. En sektion blåste ned och när D kollade resten så kunde hon konstatera att tio år slitit rätt hårt på pilen så det blir helt enkelt till att byta ut hela staketet. Då till något som bättre står emot vind och tidens tand, men oxå smälter in med vad övrigt avskiljande vi skapat i trädgården. För oss är det viktigt att allt vi skapar harmonierar  så det tillåts inga flagranta stilbrott.
GLAD PÅSK!
Ett nytt  staket av den här typen blir det, 
men utan överliggare och X.

söndag 7 april 2019

Utsikt vs blåst

Sedan skogen bakom vårt hus avverkades i fjol så har vi en fantastisk ny utsikt bort mot Kilsbergen. Ja, vi fick nåt annat på köpet oxå, nämligen en hiskeligt stark vind när det blåser från det hållet. Några gånger så har poolplåtar seglat iväg med vinden, men nu har vi lagt stenplattor på plåtarna så att dom ligger kvar. För övrigt så får vi tänka på att inte ha något löst ute i trädgården på baksidan som vinden kan ta med sig. Blåsten hade vi blivit varnade för så vi visste vad som komma skulle även om vinden ibland är kraftfullare än vi föreställt oss. Men, sammantaget så väger den nya utsikten över åt det positiva hållet.
Solnedgång över Kilsbergen en afton i april.

lördag 6 april 2019

Favorit i repris

Igår bjöd D på smörrebröd till middag, en populär och återkommande rätt på Getingstorp.  Alltid lika spännande då D hela tiden skapar någon ny smörrebrödsvariant som jag inte testat förr. Smörrebröd lärde vi oss att älska under de år då vi ofta  reste iväg på en Köpenhamnsweekend.
Tre välsmakande smörrebröd, med öl och snaps för mig.

D valde denna gång att prova sherry till smörrebröden, 
en ny och riktigt lyckad kombination tyckte hon.

En nöjd och glad gubbe.

måndag 1 april 2019

När man är en glad pensionär

Härförleden snubblade jag över den här krönikan.  En reaktion på att det på senare tid skrivits mycket om att dagens pensionärer är pigga, lever loppan och dricker massor med vin.  Känner jag igen mig? Nja, hyfsat pigg är jag. Att leva loppan är däremot inget som min tilltufsade lekamen tillåter. Dricker vin gör jag. Inte massor dock. 

För att få en bättre inblick i vinets värld så så har D och jag på ålderns höst börjat ägna oss åt vinprovning. De måltider där vi dricker vin till maten inleds numera alltid med att vi genomför en provning av vinet vi ska dricka. Både lärorikt och intressant.
Pensionär i provningstagen.

Vad kan det då bero på att det plötsligt blivit gångbart att skriva om pensionärers leverne. Är det månne omtanke om oss äldre eller tycks det möjligen att vi tär alltför mycket på de s k välfärdsresurserna? Ja, ja, för min del får det vara vilket som. Jag kommer att fortsätta mitt vällustiga leverne så länge jag hänger med.
Krönikan avslutas med följande visdomsord: "I vin finns det visdom, i vatten finns det bakterier". Sagt av Winston Churchill, en man som inte spottade i glaset, gärna puffade på en cigarr och gjorde en rätt bra samhällsinsats innan han trillade av pinn vid 91 års ålder.

tisdag 26 mars 2019

Kärleksgåva

Igår fick jag en skål med tussilago av D att ha på mitt skrivbord. Hon hade plockat dom när hon och Osborne var ute på promenad. Härligt att få in lite vårkänsla. En kärleksgåva.
Kärleksgåvan.



måndag 25 mars 2019

Ljuspunkter

I väntan på att blommor tittar upp i trädgården så livar vi upp tillvaron med lite blomsterprakt inomhus.
Tulpaner på köksbordet skänker extra glans åt måltiderna.

Maffig tulpan.

Enkelt, men ändå vackert.

söndag 17 mars 2019

Det här med vårtecken

Jag dristade mig till att skriva om vårtecken redan i slutet på februari, här och här. Som vanligt var jag för tidigt ute vilket bevisas av  denna morgons bilder här nedan.
                            
Gårdagens utsikt var mycket mera hoppingivande.
                            
Växthussäsongen är ännu fjärran.

onsdag 6 mars 2019

Mera vinprovning

Viner, glas och provningsprotokoll på plats.
Härförleden skrev jag ett inlägg om vinprovning. Då handlade det om röda viner. Nu har och sonen oxå genomfört en bubbelprovning . Vad tyckte då D? Jo, att ett mousserande, Pongrácz, belade förstaplatsen och ett annat, Chapel Hill,  hamnade sist. Champagne, Cava och Prosecco hamnade däremellan. Muscat blev ingen favorit då hon inte tycker om söta viner.  Fortfarande tycker hon dock att det är intressant att på detta sätt mera grundligt bedöma de viner hon dricker. Det förhöjer upplevelsen.
En Champagne, en Cava, en Prosecco, 
en Muscat och två vita mousserande 
provades.

Jag har ännu inte provat dessa viner, men min erfarenhet säger mig att vi nog tycker rätt så lika. Vanliga vita mousserande är ofta ojämna, söta viner tycker jag inte alls om och Champagne har jag alltid tyckt varit övervärderad. De gånger jag provat champagne har jag blivit besviken. Kanske beroende på att förväntningarna varit för högt ställda eller så är Champagne helt enkelt inte "my cup of tea".


torsdag 28 februari 2019

Ännu ett vårtecken

Ett säkert vårtecken. D har hängt ut tvätt
på tork för första gången i år.


tisdag 26 februari 2019

Vårtecken

Att klimatet förändrats blir högst påtagligt då det är februari månad och min omgivning ser ut som på bilderna nedan. Visst är våren i annalkande även om aktuell prognos skvallrar om andra känslor redan nästa vecka. 

Något bakslag brukar komma. Jag kommer ihåg ymnigt snöfall från nån Valborgsmässoafton under mina studentår i Uppsala på 70-talet. Men, då var snöandet inte något jag ägnade mina tankar åt. Nej, det var bara att ta på sig fracken och fira som sig bör tills 1 maj randades. Sedan, i bästa fall, några timmars vila och därefter fortsatt firande. Våren var ju kommen.


Hoppingivande med snödroppar
på tomten.


Oj, så mycket längtan jag känner när jag ser detta.

Och energikickar får jag,

Vart än jag vänder blicken.

Min nya utsikt sedan skogen avverkades.

I fjol lät vi poolen ligga i träda, men i år
ska D "dra igång" den igen.



måndag 25 februari 2019

Dryckeskunskap

D:s son M är alltid begiven på att tillägna sig ny kunskap. Just nu är han i färd med att genomgå en distansutbildning i dryckeskunskap. I förra veckan så genomförde han en provning av sju sorters rödvin som  D fick hänga med på. Hon blev så biten av detta så i söndags genomförde D och jag en provning av fyra av dessa viner. Riktigt roligt var det. Att lära sig  grunderna för vinprovning kommer att skänka en ytterligare dimension till vår vinkonsumtion. För att inte tala om hur intressanta de av vin åtföljda måltiderna kommer att bli. 
"Kurslitteratur".

Dessa sju viner ingick i D:s och sonens provning.

Dessa fyra viner ingick i D:s och min provning.

En nöjd vinprovare.

Efter provningen bjöd D på en utsökt
egenkomponerad söndagmiddag.

Med vin så klart.