Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 15 februari 2016

Anledning att fira

Igår firade vi så klart lite extra när det var Alla Hjärtans Dag. Det blev en läcker soppa med hembakad ciabatta och ett gott mousserande vin till. Efter middagen tittade vi på ett avsnitt ur serien Italienska trädgårdar.
Nelson och Osborne håller förstås matte
sällskap i köket när hon ska förbereda
middagen.

Det var en vacker Alla Hjärtans Dag igår.

Hummern ligger och väntar på att placeras
på tallrik.


Snart är oxå soppan på plats.

Middagen klar att avnjutas.

 Som dessert bjöd D på kärlekschoklad.

Det var en uppskattad hälsning jag fick av D.

söndag 14 februari 2016

Alla hjärtans Dag

Min kropp har blivit allt mera  "trögstartad" på mornarna så det brukar ta nån timma innan jag fixar att gå nerför trappan. Därför serverar D numera min frukost på övervåningen vid datorn. På lördagar och söndagar äter oxå D sin frukost här uppe med mig då vi vill behålla traditionen med vår helgfrukost.
Dagen till ära  var frukosten lite extra utsmyckad.

Eftersom det är Alla Hjärtans dag så ska vi idag äta en lite "lyxigare" middag. Det blir  blomkålssoppa med hummer, citronpicklad blomkål, ärtor och brysselkål.

lördag 13 februari 2016

Tårtkalas


Nelsons köttbulle/korv/leverpastejtårta med
smörgåspickles.
Som sig bör så blev det igår tårtkalas för Nelson på 8-årsdagen. Vi tog många foton, men av någon outgrundlig anledning totalmisslyckades 90%. Tyvärr, men sånt händer. 

Nelson väntar på "Varsågod".

Eftersom barnbarnen Erik och Alice är på besök så avslutade vi kvällen med tacos och "Fångarna på fortet". Tänk att det är 26 år sedan det sändes för första gången.Kanske är det därför att jag tycker att det överlevt sig själv. Men, när barnbarnen är på besök så är det självklart dom som bestämmer schemats utformning.
Lillmatte Alice närvaro gladde
förstås Nelson alldeles extra. 

Jag och Sigge är i vanlig ordning uppe först och vi sitter just nu och tittar ut på morgonmörkret och längtar efter ljusare tider. Härnäst, innan resten av huset vaknar, ska jag lägga sista handen vid dagens V75. Sooner or later.

fredag 12 februari 2016

Grattis Nelson!


Nelson på sin favoritplats i glasverandan.
Idag fyller Nelson 8 år. Matte kommer senare under dagen att uppvakta honom med en köttbulle- och leverpastejtårta. I avvaktan på det så ligger han på sin favoritplats ute i glasverandan och myser.
Veckans tulpaner.

Här drunknar jag gärna med blicken.

Årets första pelargoner.


torsdag 11 februari 2016

Mera Osborne



Osborne fortsätter att lära sig nya saker. Igår kom han plötsligt rusande uppför trappan till öv. En trappa han aldrig gått i förut. Att gå ner tyckte han emellertid var otäckt så då fick matte komma och bära honom.

"Nej, nerför trappan går jag inte".
"Matte, rädda mig!"

Nelsons tålamod med Osborne tar aldrig slut och det har han insett så därför hänger han ständigt efter Nelson. Allra bäst gillar han att sno Nelsons ben och springa runt med och locka Nelson som inte riktigt hinner med i svängarna.




Vovvebus.

Nelson är ytterst varlig med Osborne.

Lycka i blicken när han snott Nelsons ben.

           
               Sigge tar det som vanligt lugnt och bara tittar på.

onsdag 10 februari 2016

Så onödigt

Den senaste veckan har det känts som att våren  tagit över, men idag togs jag snabbt ur den förvillelsen som du ser på bilderna här nedan. Onödigt, eller vad tycker du?


Äppelträdet kläddes plötsligt i vinterskrud igen.

För en vecka sedan.

För en minut sedan.



tisdag 9 februari 2016

Ett viktigt rum

Köket är tveklöst det rum i huset som vi använder allra mest.  Liksom huset i övrigt så är det inrett i gustaviansk stil. 

Köksbordet har en alldeles egen historia. Eftersom jag är förlamad i min vänstra kroppshalva så brukar jag alltid "fastna" i bordsben när jag ska förflytta mig vid ett bord så av den orsaken valde vi bort ett traditionellt bord med benen placerade i hörnen. I stället designade vi ett eget köksbord som vi lät tillverka av gammalt virke från boningshuset. Som du ser på bilden så är benställningen placerad  i mitten av bordet i längsgående riktning vilket gör att även jag kan förflytta mig smidigt. Bordsskivan är gjord av golvplankor som låg i köket i slutet på 1800-talet och benställningen av virke som fordom hade andra funktioner i huset.

Belysning kan vara ett rätt knepigt kapitel att få till beroende på ett rums inredningsstil. Vi trodde först inte att vår ph-lampa skulle passa i köket, men ack så fel vi hade. Den passar perfekt och ger dessutom ett överlägset ljussken jämfört med de flesta andra lampor. Ibland är det riktigt roligt att ha fel.
Jag har "min plats" på kortsidan vid fönstret
och D "sin plats" mittemot.

Osborne som har sin sovplats på övervåningen har oxå en egen plats i köket,
det rum där han trivs allra bäst. Kanske beroende på att det är här maten serveras.
Dessutom finns matte oftast här.

måndag 8 februari 2016

Spännande mat

Två av helgens middagar lagade D efter recept från Zeinas kitchen, en matblogg jag gärna rekommenderar. Där kan du hitta god, nyttig och spännande mat från  hela världen. Därtill är de flesta rätterna färgrika och därmed en njutning även för ögat. Vad vi oxå uppskattar är att hon ofta har ett vegetariskt alternativ att erbjuda.

I fredags bjöd D på Fried rice med räkor.
Fredagens middag.



I lördagens middag ingick bl. a.
D:s kantarellsås, inlagda gurka
och lingongelé.

Igår blev det Grymt goda falafel. Om fredagens och lördagens middagar var någorlunda lättlagade så var gårdagens mera omfattande. Det tog D åtskilliga timmar att iordningställa söndagens middag.
Kikärter mals två gånger.

Nybakade pitabröd.

Falafel friteras.

Dukat till läcker söndagmiddag.

Grymt gott.

söndag 7 februari 2016

Tänkvärt

Bloggfodret är slut och det råder idétorka och eftersom det idag är Tankens Dag så ägnar jag mig åt att tänka på framtida inlägg i stället för att värka fram nåt riktigt genomtänkt och bra idag. I Härnösand tar man uppenbarligen det här med Tankens dag på stort allvar och anordnar en temadag med många lockande punkter på programmet. 

Eller vad tycker du om programpunkter som: 
- Baklänges Voodoo och vetenskap. 
- Härliga motgångar. 

Den här tanken tänker jag ofta,

lördag 6 februari 2016

; - ett underskattat tecken

Idag är det semikolonets dag; i morgon är det tankens dag. I stället för att notera detta så kanske du tycker att jag borde ha hoppat över dagens inlägg; en inte helt galen tanke.

För att du inte ska känna dig helt snuvad på konfekten så bjuder jag på några foton på Osborne som nyss har gått dagens postrunda med matte. För att inte göra Osborne besviken så ser D till att det finns post till honom alla veckans dagar.
D ser till att Osborne har post
även på lördagar.

Osborne vilar ut hos storebror 
Nelson efter postrundan.

fredag 5 februari 2016

Osbornes valpskola forts.

Sedan vi skaffade Osborne så har det blivit allt mera om hundar i mina inlägg. Av förklarliga skäl då betydande tid går åt för att fostra den nye och se till att alla våra husdjur har det bra. Igår kunde du läsa en del om hur vi jobbar med Osborne för att han ska bli en hund som trivs och passar in i familjen.

På skogspromenad med matte.
Som framgått så är han en intensiv krabat med ett till synes outsinligt energilager. För att hans "energiutbrott" inte ska ta sig destruktiva uttryck så försöker f f a D att specialdesigna uppgifter för honom som tillfredsställer hans aktivitetsbehov. Saker som han tycker är roliga, är återkommande och som han kan göra tillsammans med D. Eftersom han är jätteduktig på inkallning så går han skogspromenader med matte i "lilla skogen" utan att vara kopplad. Han tycker att det är jättekul att rusa fram i skogen, stanna och kolla, vända om och kolla så att matte hänger med och lukta och lyssna sig fram i "djungeln".
Spännande.
Han följer oxå med matte till postlådan och har då fått lära sig att bära med breven hem. Vi trodde att han kanske skulle tugga sönder posten så han fick börja med att bära gamla använda kuvert. Våra farhågor kom dock på skam då han tar uppgiften på stort allvar och är mycket varsam om sina "leveranser".

Osbornes nya uppgift som
"brevbärare".
Nån gång under dagen går D ut med Osborne och Nelson tillsammans, men därutöver så får de separata promenader där Nelson får/behöver längre sträckor för att känna sig till freds.

Nelson och matte tar längre
turer i omgivningarna.


torsdag 4 februari 2016

Osbornes valpskola


Osbornes ögon är lätta att
drunkna i.
Osborne är nu 3½ månad och det händer hela tiden nåt med honom. Jag har tidigare skrivit att han är klok och intensiv; ibland alltför intensiv . Därför tränar D mycket med honom så att han på bra sätt ska få utlopp för sin energi. Han har (haft) en ovana att bita i allt han får tag i; mattes händer, byxor, mina tofflor, kökshanddukar, mattor etc. Vi försöker hela tiden avleda honom när han får sina "bitryck" så att han i stället riktar sin energi mot någon leksak som vi ger honom. Detta fungerar bra och han har snabbt blivit mycket mindre "bitig".  Den normala "valpbitigheten" växer han med tiden ifrån.

Jag är av naturliga skäl mindre delaktig i Osbornes uppfostran, men jag försöker så långt möjligt att göra som D gör då  konsekvens är en mycket viktig del i en hundvalps uppfostran för att komma till rätta med oönskade beteenden. Det kommer att betala sig mångfalt med tiden och Osborne blir en vuxen hund som vi vill ha honom. 

Nelson är oxå en viktig del i Osbornes uppfostran. Han har ett aldrig sinande tålamod med Osborne när han vill leka  och det är helt underbart att se dessa två kontraster tillsammans.
Nelson tar väl  hand om
sin "lillebror".

Osborne är (nästan) alltid välkommen
i Nelsons Biabed.
Sigge deltar förstås oxå i uppfostran av Osborne, men på ett något annorlunda sätt. När Osborne gör lekinviter till Sigge så markerar Sigge oftast med en lätt fräsning och en tass på Osbornes huvud och då förstår Osborne att det blir inte heller denna gång någon hund- och-kattlek.
Sigge delar  inte gärna bädd med någon.
Utom matte förstås.


Sammantaget så går det riktigt bra och våra fyrfotingar trivs  tillsammans. T ex delar de alla tre på samma vattenskål i köket. Jag har som ambition att få en bild när alla tre samtidigt är vid sitt "vattenhål". Du får se om jag lyckas.

Det kommer flera avsnitt i "Osbornes valpskola".

onsdag 3 februari 2016

I just love it!

Älskar vad då? Jo, när det är den 3 februari och det ser ut som på bilderna nedan när jag tittar ut.
Gräsklippningssäsongen känns inte så långt borta.


Inte heller odlingssäsongen.

Ok då, poolsäsongen är något avlägsen.

tisdag 2 februari 2016

Återställning av TV-box


Trevligt att kunna se morgonnyheterna igen.
Extra trevligt då Donald Trump besegrades i Iowa.

Det här med TV:n har jag tjatat om de senaste veckan efter vår övergång till fiber. Jag har irriterat mig på att det måste göras en
återställning av TV-boxen varje gång jag slår på TV:n. Att det irriterar mig beror förstås på att jag inte klarar av att göra återställningen själv utan behöver hjälp. 

Att börja varje morgon med att vara vara irriterad går inte an så efter att nu i en veckas tid på egen hand och med hjälp av försökt lösa  problemet så var det igår dags för Viasats support igen. Det visade sig att problemet inte är okänt. 

De nya boxarna har en inbyggd energisparfunktion som gör att de är trögstartade. Denna funktion kunde dock kopplas bort genom  c:a 25 olika knapptryckningar som jag lotsades igenom av supporten. Denne kille lika trevlig, tillmötesgående och kunnig som alla synes vara på Viasatsupporten. Visst, nu är jag nöjd med att det fungerar igen, men om nu detta problem är väl känt så borde kanske en information följa med boxen så att kunden på egen hand kan lösa problemet omgående. Ett tips bara. Nåväl, viktigast är att det nu fungerar vilket det faktiskt gjorde nu på morgonen.


måndag 1 februari 2016

Trädgårdssäsongen startar

Jag brukar säga att trädgårdssäsongen startar när D köper årets första fröer vilket hon gjorde i förra veckan. Det blev Tomater (2 sorter), Sallad (4), Spenat (2), Lök (3), Dill, Basilika, Palsternacka, Sockerärt, Persilja, Squash, Morot, Rödbeta och Mangold. Några blommor oxå: Luktärt, Malva, Harsvans och Blåparasoll.
 En bra start på trädgårdssäsongen.


Sedan tillkommer förstås gurkplantor och blomplantor längre fram, liksom sättlök och lite annat smått och gott. Broccoli saknade jag så det tillkommer oxå.
Det känns i a f härligt att vara på G igen.

söndag 31 januari 2016

Ny chans redan idag

Inte mycket vinter här inte.

Sooner or later gäller fortfarande. Trots att jag igår satte 3 spikar (mycket bra) på V75 så blev det bara fyra rätt. Men, idag körs klassiska  Prix d'Amérique och då körs oxå en extra V75-omgång på Solvalla. Där vill jag så klart vara med och hugga.

TV:n fortsätter att trilskas på mornarna och startar inte när jag slår på den så jag får vänta på att D vaknar och kan hjälpa mig med en återställning.
Igår bjöd D på en himmelskt god rödbets- och chevrepaj.