Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 24 mars 2016

Insnöad

Nej, det är inte så illa som rubriken antyder. Jag konstaterar blott att jag vid den här tiden på året har en tendens att "snöa in" på vårtecken. Det innebär bl. a. att du som läser min blogg får se foton som du tycker att du redan sett ett antal gånger den senaste tiden.
Som idag t ex då fotona har en slående likhet med gårdagens. Vad är då skillnaden? Jo, idag handlar det om solen, den nedgående solen.
Solen smeker trädtopparna där bortom logen.
När aftonsolen sänker sig, precis innan den går till nattvila , så står den ändå så högt så att den når till trädtopparna bortom logen och lyser upp dessa så att de likt tomtebloss i en födelsedagstårta skvallrar om att det gått ännu ett år och att nåt nytt och spännande är på gång.
På närmare håll ter sig smekningen allt hetare.


onsdag 23 mars 2016

Uppskjuten premiär


Igår såg det så hoppfullt ut.
Jag har några gånger på senare tid skrivit om att jag och Sigge planerat vår utomhuspremiär till Påsk. Även om solen lyste med sin frånvaro igår så såg det fortfarande hoppfullt ut, men nu på morgonen återbördades jag till rådande verklighet.

Jag som sett framför mig att i vårsolens glans på elmoppen susa ner till postlådan för att hämta morgontidningen och Travronden, för att inte tala om att susa runt i trädgården för att på nära håll se vad som hänt, händer och är på väg att hända. 

Ack vad jag bedrog mig, premiären får uppskjutas. Just nu är det ynka 2 grader här. Annat det än de 22 som BP idag ska njuta av på sin vintersemester i Spanien.

Premiären för Sigge och mig får av allt att döma skjutas upp. Som väl är anfäktas jag inte av några premiärnerver.


Idag blev jag återbördad till verkligheten.
PS Idag känns det rätt futtigt att fundera över vad jag skulle skriva i dagens blogginlägg, med tanke på gårdagens attentat i Bryssel. Men, att fortsätta leva våra liv som vanligt är väl den viktigaste insats vi vanliga människor kan göra för att inte spela terroristerna i händerna. DS

tisdag 22 mars 2016

Barnbarnsbesök

På skolloven så brukar barnbarnen Alice och Erik ofta bo hos oss. Den här veckan blir det bara Alice då storebror Erik blivit förkyld och inte kunde följa med. Alice älskar att vara ute i trädgården med Farmor så det blir mycket sånt på dagarna. Osborne hänger förstås med.

Osborne hänger med Alice vart än hon går.


måndag 21 mars 2016

Cul-de-sac



Cul-de-sac låter så mycket trevligare än återvändsgata. Nej, jag talar inte franska och visste inte vad cul-de-sac betydde när jag såg det häromdagen. Jag tycker bara att det klingar så vackert och därför värt ett blogginlägg. 

Vägen hem nerifrån postlådan är förresten un cul-de-sac. Den slutar vid Getingstorp. Bara det.
 Vår cul-de-sac.

söndag 20 mars 2016

Bloggvänner är bra att ha

Jag fortsätter slita med mitt kameraproblem som jag beskrev igår. Som väl är så finns det bloggvänner där ute som drabbats av liknande elände och är vänliga nog att dela med sig av sina erfarenheter.  Igår fick jag tips av både Anita på Malta och BP  och idag av Freedomtravel  så nu känns det bättre när jag vet att jag inte är ensam om att få såna "käppar i hjulet" i mitt kamererande. Och viktigast, jag fick tips om sätt att komma runt kameraproblemet. Det är bra med bloggvänner. Tack för att ni finns!
Lördagens middag:Klyftpotatis, ugnsrostade grönsaker,
stekt halloumi och tzatziki. Gott och nyttigt.
PS Tycker du att ordet kamererande låter konstigt? Det tycker jag oxå. Min användning av ordet kommer från min barndom. En äldre man på vischan där uppe i Norrland där jag bodde hade skaffat sig en kamera och på frågan vad han tyckte var roligast med detta så svarade han: "Det är att kamerera folk" eller som du och jag skulle uttrycka det; "det är att fotografera människor".


lördag 19 mars 2016

Fredagspasta

Nu har jag råkat ut för tekniktrubbel igen. Den här gången är det min kamera. För varje gång jag överför bilder till datorn så töms kameran och börjar räkna från bild nr 1 igen. Det innebär att tidigare bilder med samma nummer i datorn raderas. 
Jag har lusläst kamerans bruksanvisning, men inte hittat lösningen. Jag får göra som alltid när jag inte lyckas på egen hand. Jag får be D om hjälp. Tills vidare får jag oxå be D ta foton med mobilen av sånt som jag vill ha som bloggfoder. Som bilden här nedan t ex.
Den nya stekpannan passade
perfekt till gårdagens middag.
Lasagne i stekpanna - one pot lasagna.

fredag 18 mars 2016

Hund & katt

Osborne blir 5 månader i morgon och har nu bott hos oss i tre månader; han kom på Juldagen. Nu när vi alla i familjen lärt känna varandra så känns det som att han alltid bott hos oss. Då kan man väl säga att det känns helt rätt.
Sigge 5 år, Nelson 8 år och Osborne 5 månader har
blivit en samspelt trio.



Kvällsunderhållning: Osborne har snott Nelsons ben. 
Sigge nöjer sig med att notera skeendet.




torsdag 17 mars 2016

Små, små förändringar

I dessa dagar njuter jag av varje liten förändring som sker ute i trädgården, även om jag än så länge upplever allt inifrån.
Sigge och jag kommer, om allt går som planerat, att begå vår utepremiär i Påsk. Så om en dryg vecka kan du förvänta dig andra bilder. Om  inte av andra motiv så i a f ur andra vinklar.

Snart sitter jag därinne och avnjuter en god måltid.
Eller så sitter jag bara, och njuter.

Äppelträdets skugga sätter fantasin i spel.

Poolsäsongen  är ännu långt borta, men 
mycket händer dessförinnan.

onsdag 16 mars 2016

Mera trädgårdsförberedelser


D piggnade till när hon fick komma ut i trädgården så igår fortsatte förberedelserna. Bl. a. rensade hon i den nya rabatt hon anlade förra sommaren. Det ska bli spännande att se om alla nya växter överlevt vintern och trivs i sin nya miljö.
 Här ser du rabatten idag och den 4 september i fjol.

Nu är växthuset inte längre isbelagt på morgonen utan
bara smekt av morgondis.

PS D åkte och veckohandlade på förmiddagen och plötsligt fick jag följande sms: 
-" Kryddor, sättlök och potatisgödsel! Nuuuuu börjar det:)) ILY"
Gissa om jag blev glad. DS

tisdag 15 mars 2016

D hjälper trädgården att vakna

Nu kan D inte vänta längre. Efter en flera veckors efterhängsen influensa så har hon nu börjat hjälpa trädgården att göra sig redo att välkomna den annalkande våren.

Narcisser, en  föraning om
vårens ankomst.
Här blir det många härliga 
måltider i sommar.
Passande med tête á tête 
 så här inför Påsk.




måndag 14 mars 2016

Veckans tulpaner

Dom som är trogen besökare här vet att jag älskar tulpaner och att vi varje vecka  vid den här tiden på året har en ny tulpankreation på plats någonstans i huset. Den här veckans franska tulpaner är en nyhet för mig. Och, ack så vackra!

De mäktiga franska tulpanerna samsas med
knoppiga bigarråkvistar.

D har skapat en liten blomsterinstallation
i badrummet. Sånt blir jag glad av.
Där ute pågår en ständig kamp. Snart är väntan
över. Ja, väntan på våren så klart.

söndag 13 mars 2016

Ifrånsprungen av tiden

Här påmindes jag om att det är andra tider nu.

Tittade igår kväll på Melodifestivalen och då blev dagens rubrik  glasklar. Jag kände knappt igen någon av artisterna och  kommer nu morgonen efter inte ihåg någon av låtarna. För övrigt så fick inget av bidragen någon röst från mig. 
Den som kom närmast att få en röst var Boris René, men då inte för att låten var särskilt bra. Nej han skulle fått min röst för att han spelar fotboll och då heter Boris Lumbana. Han har spelat i Örebro SK, men spelar nu i Degerfors.  Denna klassiska klubb med Stora Valla som hemmaarenaplan. Efter min stroke 2001 så har jag bara bevistat en enda fotbollsmatch; Degerfors - Sirius i Superettan 2007 , matchen slutade 1-1.
Klassiska Stora Valla.
Att det blev just den matchen berodde på att jag länge velat se en match på Stora Valla och det passade bra när mitt förra lag Sirius var på besök. 

Jag bodde  i Uppsala i 25 år (1972-97) och gillade då att gå på fotboll. Jag kommer speciellt ihåg en match mot Malmö FF den 13 maj 1973 då Sirius vann med 2-1, segermålet inslaget på straff av landslagsbacken Roland Grip. Den strålande majsöndagen, om 4 dagar skulle jag fylla 23 år, var det fullsatt på Studenternas och Sirius var obesegrade efter 5 omgångar. Man lyckades inte lika bra i fortsättningen, men klarade sig ändå kvar i Allsvenskan. 1974 åkte de dock ur och har sedan inte varit tillbaka, men nu verkar Sirius vara på G igen.

Degerfors är en av de klubbar jag minns sedan barnsben, med fotbollshjältar som t ex målvakten "Sippa" Tinglöf. En bjässe i målet på alla sätt. Om honom läste jag åtskilliga gånger i Rekordmagasinet, fotbollsbibeln för oss 50-talister.
Degerfors IF 1956. "Sippa" Tinglöf i mitten 
i främre raden.
Jag kan inte undanhålla dig denna händelse från 1959. Då kvalade Degerfors till allsvenskan och lyckade oxå ta sig upp. Det krävdes dock en tredje och avgörande match mot Landskrona. 
Matchen spelades på Råsunda och innan start så utspelade sig följande för "Sippa":  När han kom fram till insläppet blev han stoppad. Alla Degerfors 15 spelare var redan avprickade. 
- Men, jag är ju också med i laget sade den store och brede "Sippa". Jag är målvakt i Degerfors.
- Du, sade vakten irriterat, du ser inte ut som en fotbollsspelare, inte ens som en målvakt. 
Tonen blev mera och mera irriterad. Vaktmästarn tyckte att han mera såg ut som en grosshandlare. Inte ens när ledaren Paul Sarwe kom till undsättning trodde vakterna att han var spelare i Degerfors, så han fick låna 15 kronor av Sarwe och lösa inträde".
Men, vad gjorde det. Degerfors vann matchen och gick upp i Allsvenskan.

I DN:s referat efter matchen skrev signaturen Allison: "Sippa" Tinglöf var en bjässe i målet. Men, får en målvakt vara hur bred som helst.

Av det här inlägget förstår du att Melodifestivalen inte gjorde nåt större intryck på mig och att mitt fotbollsintresse är stort.  Mellon har redan fallit i glömska, men den gav mig i alla fall anledning att för en stund tänka tillbaka på gamla goda tider. Ett uppiggande sätt att börja en vårsöndag tycker jag. Ha en bra söndag du oxå!


lördag 12 mars 2016

Utflykt

Våren på väg i glasverandan.
Igår var jag på min månatliga utflykt till närmaste tätorten Fjugesta för att klippa migD kör mig alltid när jag behöver lämna Getingstorp. Medan jag blev klippt så passade hon på  att uträtta en del andra ärenden, t ex inköp av veckans tulpaner

På hemvägen åkte vi in till Berga gård för att köpa ägg. Extra många denna gång eftersom Påsken väntar runt hörnet. Vi stannade oxå till vid Ostbiten i Granhammar och köpte några goda ostar.

Det var en extra behaglig känsla att susa fram genom landskapet igår och kunna läsa av vårens ankomst i olika miljöer.
D har snickrat en "ramp" så att jag på egen hand klarar 
av att sätta mig i bilen. Jag har det bra som har 
D som personal driver.


fredag 11 mars 2016

check! Nu är det klart

När jag sitter vid datorn så kan jag höra intensiv fågelsång utanför fönstret. I äppelträdet sitter ett gäng och sjunger för mig, talar till mig och tittar på mig. Det kan väl ändå bara innebära en sak; våren har tagit greppet, ett grepp den inte släpper.
I lördags.

Igår. Kan du oxå se "vårröken" som stiger ovan logens tak?
Ett bombsäkert vårtecken.
Snöfritt även för våra "grannar",  skogens invånare.

Grönt vs Vitt: 60 - 40. Visst är våren på väg att ta över?

torsdag 10 mars 2016

Mejlproblem

Bildresultat för spray
Luften har gått ur Spray.

Jag har haft Spray mail sedan c:a 10 år tillbaka och det har mestadels fungerat bra. Det senaste halvåret har dock varit fyllt av problem med ständiga driftavbrott, det senaste har pågått sedan i måndags. 

Dom har en usel support som endast kan nås via deras hemsida där det inte går att skapa en personlig kontakt vilket innebär att jag bara får generella svar på mina frågor från en namngiven person som jag inte har en susning om vem det är.  Som svar på mina många frågor skriver de just nu:  "Vi planerar att uppgradera våra system inom en snar framtid, för att undvika driftstopp på våra sidor". Detta svar tyder på att de vet att felet är bristande kapacitet, men då ska de väl uppgradera NU, inte inom en snar framtid. Uselt och föga hoppingivande för mig.

Igår började det hela fungera igen, dock högst tillfälligt, till och från. Likadant är det idag. När jag försöker logga in möts jag av följande budskap: "Tjänsten kan inte nås för tillfället. Vi beklagar. Servern är upptagen. Försök igen lite senare".
Ständiga driftstopp ställer till enorma problem då jag har nästan alla mina kontakter via mejl. Nu kommer jag inte åt min adressbok och inte heller mina sparade mejl och mappar. Katastrofalt! kanske är att ta i, men det ställer i a f till stora problem för mig. Nu är mitt tålamod slut.
Spray mail har blivit ett stort skämt och jag kommer självklart att sluta nyttja denna tjänst, en tjänst som jag dessutom betalat för.

Jag har nu skapat ett nytt mejlkonto på Telia så att jag i a f kan skicka mejl, sedan återstår att se hur jag återfår adressboken så att jag kan meddela alla mina kontakter att jag har en ny e-postadress?

Av det  jag hittills använt av min nya Telia mail så kan jag konstatera att den är bättre än Spray i alla avseenden; snabbare, överskådligare, helt enkelt användarvänligare. Dessutom slipper jag att bli överöst av reklam som på Spray.

onsdag 9 mars 2016

Tack för den bjudningen!

1-1 slutade matchen och Sverige är klara för OS i Rio.

Ja, en bjudning var det när Sverige i kväll kvalificerade sig till OS i Rio genom 1-1 mot Holland. I de två tidigare kvalmatcherna som Sverige vann med 1-0 mot både Norge och Schweiz så började man bra och avslutade med hönsgård och panikspel sista kvarten. I kvällens match började man som man tidigare avslutat och kom oxå i underläge. Det var en usel första halvlek av Sverige som dock bjöds in i matchen i halvlekens sista sekunder då Olivia Schoug kunde fånga upp en bakåtpassning av en holländsk försvarare och placera in 1-1, ett resultat som stod sig tiden ut. Inte rättvist, men vem har sagt att fotboll är rättvis.

Jag tittade bara på spridda delar av andra halvlek då jag fann ett program om Ingvar Kamprad i TV4 betydligt intressantare.

Jag avslutade sedan kvällen med en stunds sevärd fotbollsunderhållning och tittade på Chelsea - PSG.  PSG drog den här gången det längsta strået och förpassade Chelsea ut ur Champions League genom ett avgörande 2-1-mål av en viss Zlatan Ibrahimovic. Det var däremot ett rättvist resultat.

Osbornerapport

Osborne tuffar på i sin utveckling och han har genomgått perioder som busfrö och gangster och antar nu alltmera rollen som oemotsåndligt charmtroll.

Sigge är storsint och låter Osborne 
låna platsen i mattes Howard. 
Osborne har "lånat" Nelson favvoben.

tisdag 8 mars 2016

Snuvad

Snö ingår inte alls i mina nuvarande planer.
Så lurad jag känner mig av det plötsliga väderomslaget. Min kropp säger ifrån och är extra vresig när dylikt händer.  Jag förstår den till fullo.
Sigge hade så smått börjat hoppas på att
få gå ut igen. Det är 7 månader sedan senast.


Bigarråkvistarna  knoppades så fint bland 
"veckans tulpaner"och invaggade mig i 
falska förhoppningar.

måndag 7 mars 2016

Arrangörsmissar

Nedsolkat varumärke efter gårdagens plump.

Ännu en gång blev Britta Johansson Norgren tvåa i Vasaloppet. Den här gången efter en arrangörsmiss av kolossalformat. Damerna var utlovade egna spår på upploppet.  Men så blev det inte vilket innebar att hon aldrig fick chansen att spurta förbi Katerina Smutna som vann med 2,9 sekunder. Bedrövligt, pinsamt,  uselt. Vad hade hänt om något liknande hänt på upploppet i herrarnas tävling? Jag bara undrar.

Ytterligare en arrangörsmiss blev jag varse när jag klev upp i morse. Årstidsarrangören hade uppenbarligen "tryckt på fel knapp" för plötsligt så är vintern på återbesök.

Du som såg mitt inlägg i fredags från hundpromenaden kunde inte upptäcka en gnutta snö på bilderna. Annat är det idag som du ser på bilderna nedan. 
Växthuset såg igår så inbjudande ut.

Jag som redan börjat förnimma
vitsipporna bortom gärsgårn.

 Osborne och Nelson tycker säkert att det
är kul med 
dagens promenadväder.
Jag och Sigge får kvarbli i vårt ide ytterligare en tid.

lördag 5 mars 2016

OS nästa?

Det behövs en välfylld "verktygslåda" för att spela fotboll.
Dessutom moderna verktyg för att vinna matcher.

1-0 igen, med Norge besegrade så var det igår dags att knäcka Schweiz för Sveriges fotbollsdamer. Nu återstår att klara en poäng mot Holland på onsdag för att Sverige ska vara klara för OS i Rio. 
Kul för svensk fotboll, men jag är ändå smått besviken på damfotbollens utveckling. Besviken men oxå imponerad. Det jag imponeras av är deras fysiska status medan det finns mycket för övrigt att önska avseende det tekniska kunnandet
Det är nåt som inte stämmer när en tidigare lirare och notorisk målskytt som Lotta Schelin konverterat till att bli en långskubbande grovarbetare. Såna behövs oxå och hon gör ett berömvärt arbete, men sånt får inte ske på bekostnad av målskyttet. Jag tror dessvärre att mycket beror det börjar bli tomt i förbundskapten Pia Sundhages verktygslåda.
Varm banan med hasselnötsgrädde och en brandy är
ett helt ok fotbollstillbehör en lördag på Getingstorp.