Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 21 november 2015

Lyckokänsla

Idag är det en sån där ljuvlig vinterdag med sol från en blå himmel och 8 minusgrader. Det gör att den första snön som föll igår fortfarande ligger kvar och inpräntar hos mig att nu har vintern kommit för att stanna.

Idag är en sån där dag, som så många andra dagar, då jag bara  fastnar i vyer som jag ser när jag tittar ut. Jag ser ju detta varje dag, men kan liksom aldrig se mig mätt. Jag tittar och njuter, tittar och njuter. Och tänker, "så lyckligt lottad jag är som får bo här". Det är en skön känsla.

Du som läser min blogg nödgas se samma sak, samma foton gång på gång på gång. Jag inser förstås att det är föga upphetsande att utsättas för dessa upprepningar, men det är ju så här jag lever mitt liv. 

När jag började blogga så skrev jag så här om mitt bloggande: Jag risar och rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet",  mat och dryck. Å så LIVET förstås. 

Eftersom jag skrev LIVET med versaler så visste jag nog redan då att det var LIVET som skulle komma att dominera. Det lyckoframkallande LIVET på Getingstorp.

Jag låter blicken svepa härifrån

..........................

.......................................

.......................................

och hit för att slutgiltigt  landa långt där
borta i Kilsbergen

fredag 20 november 2015

I år igen

Så var det då dags igen.  Igår kom den, den första snön. Inte mycket, men tillräckligt för att jag ska veta vad som är i antågande. Förr, före vintern 2001, gillade jag snö och vinter, men nu tycker jag att en riktig vinter =  ett riktigt gissel.

Men, som med det mesta här i livet så gäller det att gilla läget, göra det bästa av situationen, ta på sig "tänkapositivtluvan" och hitta alternativa vägar att ta sig fram i tillvaron eftersom det här med vädret och årstidernas växlingar ligger något utanför min förmåga att kunna påverka.

Och, sådant som jag inte själv kan styra över har jag sedan lång tid tillbaka slutat att lägga krut på. Det är en oerhört energibesparande insikt och ett synsätt som jag kan rekommendera till efterlevnad.


Det räcker bra så här för min del.

Snart är allt grönt ett minne blott, men
om 6 månader så....

Grått så det förslår.

Poolen i vinterskrud.


Många av våra vintergäster söker skydd där 
inne i skogen nu.

torsdag 19 november 2015

Höstvardag

Igår var en så där alldeles vanlig höstvardag. Smågrått med blott en antydan till vad som kan kallas solsken. Vackert så.



När löven fallit når solstrålarna en bit in
i skogen som jag ser från mitt fönster.

Några strimmor av höstsol smeker växthuset.

Birdie nam nam är ännu inte så välbesökt.

onsdag 18 november 2015

Ett ljus i mörkret


 Zlatan och Sverige käkade  upp Danmark på
Parken i Köpenhamn igår

Igår kväll överraskade det svenska fotbollslandslaget på mig. Efter en heroisk insats mot Danmark så blev de klara för fotbolls-EM i Frankrike nästa år. Jag har redan gått igenom lagets insats i ett svar på en kommentar från min expertkollega BP och det kan du läsa i kommentarsfältet till det här inlägget.  En person är väl dock på sin plats att upprepa. ZLAAATAN!!!!!!!!!!!!!!

Jag tycker att Erik Hamrén uttryckte det bra efter matchen då han om laget sade att: "Vi har en världsstjärna i laget och resten av laget är beredda att ge allt/offra sig för att denna världsstjärna ska kunna prestera på topp". Det måste vara en rätt skön känsla att en dag som igår vara coach för ett sådant lag.

Nu suger vi på den här karamellen och så börjar vi uppsnacket inför EM ungefär när det är dags för mig att genomföra årets första gräsklippning, i mitten på maj.

Vilka Sverige kommer att möta i EM-slutspelet 2016-06-10 -- 07-10 avgörs vid lottningen i Paris den 12 december.




tisdag 17 november 2015

"Skörda" i november

När höst och vinter kommer så uppskattar jag än mera allt vad vår trädgård bjuder. Bjuder kanske inte är rätt uttryckt. Det bör stå " allt som D odlat och skördat"

För att tala ekonomispråk så kan med rätta påstås att fröer och plantor är väl investerat "kapital" som med tillskott av engagemang, omsorg och kärlek ger maximal avkastning. Det här inlägget skulle lika gärna kunnat ha rubriken "en tribut till trädgården". Eller kanske ännu hellre "en tribut till D och trädgården". Du förstår vad jag menar, eller hur.
I "tomatlådan" i köket mognar de senast
skördade tomaterna. Egenodlade
färska tomater i november. De Du!

Mera egenodlat som sedan en tid lagras i
frys och jordkällare.

måndag 16 november 2015

Höstsöndag

Igår var en av alla fantastiska dagar vi haft denna höst. Den svaga höstsolen gjorde sitt bästa för att tränga igenom och den lyckade rätt bra. Så bra att D  kunde hänga tvätt på tork ute.

Den vackra dagen till trots så fanns ändå tankarna i Paris. Kvällen igår avslutade vi med att på SVT 2 se Dokument utifrån med en mycket intressant och sevärd dokumentär, "Tre dagar som skakade Paris",  som beskrev terrordådet   mot satirtidningen Charlie Hebdo den 7 januari i år. 

Dokumentären sänds igen i morgon kväll kl. 22.55 i Kunskapskanalen. Du kan oxå se den på SVT Play november månad ut.
Tvätt på tork ute den 15 november tillhör inte 
vanligheterna.

De avlövade träden fick igår bada i sol.

Oj, så långt jag ser nu när löven fallit.



Vegetarisk söndagmiddag. Rödbetsbiffar
gillas inte av alla, men tveklöst av mig.








söndag 15 november 2015

När orden tar slut

Nelson är lyckligt ovetande om människors galenskap.


Efter att igår vaknat till och följt rapporteringen från de fruktansvärda terrordåden i Paris så hade jag svårt att sortera mina känslor.  Därtill kände jag ett rent fysiskt obehag inför de bilder som spelades upp för mig. 

Det bästa jag kan göra i en sån stund är att ta en tur på elmoppen och  bara låta mig omfamnas av den omgivning jag lever i. Efter att ha åkt en tur ner till "stora" vägen så kändes det lättare att andas och jag kunde återigen känna den där speciella lyckokänslan som livet här på Getingstorp dagligen fyller mig med.  

I det ögonblicket ansattes jag oxå av en känsla av skuld. Skuld över att jag tillåter mig att känna lycka  när oskyldiga människor nyss fått sätta livet till i en besinningslös terrorhandling.

Men, just den här förmågan att kunna känna lycka hjälper mig oxå att ännu bättre förstå de människor som dagligen utsätts för krig, terror och våld och därför nödgas fly för sina liv.


Det är nåt magiskt med den luft jag andas här.

På väg hem igen stannar jag alltid här för
en stunds eftertanke.

Jag bara älskar den här vyn.

Även om jag igår saknade ord att beskriva vad jag kände så måste livet gå vidare. Ondskan får aldrig segra. 

lördag 14 november 2015

Superb fredagspasta

Igår bjöd D på Chili- och limestekta tigerräkor med tagliatelle. En underbar pastarätt.


Här  skapar D alla fantastiska måltider.

Vintertid används även vedspisen då och då för matlagning.

Tittar jag till vänster från min köksplats så
hamnar jag i hallen.

Detta vita vin från Nya Zeeland var en
fullträff till pastan.

En festlig pastarätt som jag rekommenderar.
I

fredag 13 november 2015

Hundbesök



Som jag nämnde i gårdagens inlägg så väntade vi besök av Basse ( basset de fauve bretagne ) och hans matte. Detta för att se hur de fungerade för Sigge med Basse på besök. Förra/första gången Basse var här så träffade han bara Nelson och det fungerade jättebra.
Basse blev trött och somnade på köksgolvet.

Detsamma gjorde Nelson i sin bädd.
Sigge gjorde som han brukar när det kommer någon obekant hund. Han intar en avvaktande attityd, studerar hunden länge och drar sig sedan undan till övervåningen där han har ett gömställe bakom TV:n. Där känner han sig oåtkomlig och trygg.
Där bakom TV:n har Sigge bra koll på omgivningen.
                                                                           
Sigge har vågat sig fram och sitter i trappan och
lyssnar på vad som försiggår där nere.
                                                        


torsdag 12 november 2015

Fyrfotingar

Igår var Nelson och D hem till Sara och Per för att Nelson skulle få bekanta sig med nykomlingarna Elvis ( mops ) och Disa ( lhasa apso ). Ville och Sally känner Nelson sedan tidigare. Den här första träffen gick alldeles utmärkt. 

Idag kommer en annan nykomling i familjen på besök för att bekanta sig med  Nelson och Sigge. Det är Basse som hör hemma hos Marcus, Maria, Alice och Erik.

Det är bra att på detta sätt skola in alla nykomlingar så att de känner varandra och kan vara med vid framtida familjeträffar.




Nelson och Disa ( lhasa apso) ute i hundgården.

Nelson och Elvis ( mops ).

Puss på dig!

Sigge stannade förstås hemma hos mig.

Snygga morrisar, eller hur?

onsdag 11 november 2015

Höstrabatt

Nej, inlägget handlar inte om någon tidig julrea utan om om D:s rabattprojekt från i somras. Jag tycker att rabatten gör sig väldigt fint även i höstskrud. Det är en skön känsla att  se växterna gå till vintervila  i förvissning om att så där om ett halvår så tittar dom upp igen och sprider med sin livskraft hopp, glädje och framtidstro.  En trio som det alltid är bra att få påfyllning av.

En öppning som ger hopp om ljusare tider.


Det blir spännande att se vad som spirar här till våren.

tisdag 10 november 2015

Kransdags

Vi den här tiden på året brukar kransar dyka upp på många platser. Så oxå på Getingstorp. I helgen gjorde D årets första krans och nu hänger den på ytterdörren.
Årets första krans på plats.
Väldigt fin tycker jag.

Nelson har antagit rollen som
kransvakt.


måndag 9 november 2015

Livsnjutare

Att jag är en livsnjutare vet du som ofta tittar in på min blogg. Nelson och Sigge har oxå förstått finessen med en sådan livsstil. 
Nelson slappar i sin Biabädd.

Sigge däremot, han väljer min TV-fåtölj.

I lördags fick jag njuta av en vegetarisk gryta med broccoli
och nygjord lingongelé. Till det ett utsökt
rödvin från Toscana.

söndag 8 november 2015

Ute på långresa

Rubriken är en sanning med modifikation då jag numera på egen hand inte företar mig längre resor än till postlådan t o r. Förra lördagen hade jag missat att det var utgivningsfri dag så då blev jag blåst på dagstidningen. Igår var allt som vanligt igen och tidningen låg i lådan och väntade på mig när jag kom susande på elmoppen genom morgondis och duggregn.

På väg till postlådan. Där på andra sidan "stora" vägen
 bor en av våra närmaste grannar

Igår fanns tidningen i lådan.

På väg hem igen. Alltid lika spännande.
Efter en god helgfrukost så tog jag fram arbetsmaterialet till lördagens V75 och efter att jag i några timmar analyserat och "kört loppen i badkaret" så kände jag mig ännu en gång säker på att "idag sitter 7:an". Det gjorde den inte.
Nu är det emellertid så vist ordnat  att jag inte behöver vänta till nästa lördag. Nej, jag får en ny chans redan idag eftersom det är en extra V75-omgång då Breeders Crownfinalerna körs på Sundbyholm i Eskilstuna. Sooner or later så sitter den.



lördag 7 november 2015

Mera mat

Igår bjöd DFisksoppa Collioure med apelsin, saffran,  fänkål och aioli. Ännu en av alla  dessa magiska matupplevelser jag får vara med om.
Receptet hittade D i denna kokbok, Det enkla goda.

Ser enkelt ut, men smakade himmelskt.


fredag 6 november 2015

Framtidens mat

Snart behövs inte kokböcker som denna.
I gårdagens inlägg skrev jag om vår mathållning här på Getingstorp. Tänker fortsätta med att idag skriva lite om den mathållning som framtiden har att bjuda. I förrgår såg jag på TV-nyheterna ett inslag  där framtidssiarna Kairos Future gav en, enligt mitt tycke, rätt dyster bild av vad och hur vi kommer att äta i framtiden.

En framtidsfrukost kan t ex innehålla rostade mjölmaskar på youghurt med kokosflarn. Mera frånstötande än lockande tycker jag.

Förutom att mat är nyttig och av god kvalitet  så är för mig smak och utseende på mat mycket viktigt, snarast avgörande för mina val. I framtiden får dylikt stå tillbaka till förmån för nyttighet för kroppen och hållbart tänkande. 
Det innebär t ex  att man ska ta tillvara på allt, inget får gå till spillo.  Djurens alla kroppsdelar ska konsumeras. Grisöron, knäsenor och kycklinghalsar får alltså slinka ner. Insekter kommer att bli vanligare, främst som proteintillskott. Buljonger, avkok och destillat kommer  att översvämma marknaden. Du kan gå omkring med din buljongflaska i bakfickan och sörpla i dig när du vill. Njutning får stå tillbaka till förmån för disciplin.

Måltiden som sådan blir  mindre viktig. Maten konsumeras när det passar  utan att man behöver äta en riktig middag. 
Såna som jag, som sätter värde på det närproducerade och ekologiskt odlade, är på utdöende och vi kommer att ersättas av matnomader. Vandrande konsumenter, ständigt uppkopplade och med latten i handen. Finns inte dom redan?
Matnomaden går naturligtvis inte själv till affären och de färdiga mastkassar du kan köpa idag kommer att utgå och maten levereras hem till dig med drönare och förarlösa fordon.
Det känns i skenet av allt detta rätt bra att ha framtiden en bit bakom sig.

Idag äter vi en mustig  fisksoppgryta med sydfranska smaker. Till detta dricker vi en importerad Sauvignon Blanc från Loire. Ett vin som  med en bouquet  av vinbär och krusbär bjuder på rikedom och friskhet i glaset.
Dessa senaste rader gör att jag genast känner mig bättre till mods. Njutningsmänniskan i mig har vaknat igen.