Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 6 juni 2019

Fotbollskväll

Igår kväll tittade jag på fotboll, semifinal i UEFA Nations League mellan Portugal - Schweiz. Matchen var ingen höjdare, en rätt medioker tillställning. Vad som däremot var  en höjdare var att sitta med öppna fönster i den ljuvliga junikvällen. En höjdare var oxå Cristiano Ronaldo som tog sitt Portugal till final genom att göra ett hat trick i matchen som slutade 3-1 till Portugal. I kväll avgörs vilka som blir finalmotståndare, Nederländerna eller England. 
Som grädde på moset fick jag oxå en släng av VAR. På gott och ont.
21.30 Härlig halvtidsutsikt.

04.30 nu på morgonen möts jag av en sval och fräsch
morgondimma när jag öppnar fönstret.


                           

måndag 3 juni 2019

Grattis igen!

Igår fick vi besök av Sara som ville komma förbi med familjen för ett försenat grattis till mig på födelsedagen. Jätteroligt, och ännu bättre blev det att dom hade thaimat med sig som dom bjöd på.  Lite lyx för D oxå att slippa tänka på söndagmiddagen. Det blev en härlig eftermiddag på uteplatsen vid glasverandan i slösande sol.
Mamma Sara, Liv och mormor har satt sig till bords.
Och här kommer oxå pappa Per.
I pappas trygga famn.
Och i mormors.

Liv älskar lek och bus i trädgården med mormor.

söndag 2 juni 2019

Promenadvägar

D och Osborne har ett antal olika vägar dom kan välja på för sina dagliga promenader. Inte minst den här tiden förändras miljön från dag till dag så det finns alltid något nytt och spännande att upptäcka.
Osborne stortrivs på sina promenader med matte.

Här finns så mycket att upptäcka.

Matte känner för att njuta en stund ibland, 

innan det är dags att vända hemåt.

lördag 1 juni 2019

Trädgårdsdag

Igår hade vi en skön trädgårdsdag vilket innebar att D lade sista handen vid planteringarna i växthuset och jag tittade på och kom med glada tillrop. Dagen avslutades med att D bjöd på en spännande sallad i växthuset.
Snart domineras den här bilden av gurkor och tomater.

Allsköns kryddor står att finna både i och utanför växthuset.

Dukat till måltid.
En fräsch och vacker  
sommarsallad.
D:s egenkomponerade sallad bestod av
buffelmozzarella med tomater, maskrosblad, 
späda granskott och basilikadressing.



fredag 31 maj 2019

18 år av kärlek

Det här inlägget är något försenat, men bättre sent än aldrig.
Glassmycket i asken fick D av mig som
bröllopsdagsgåva i år.
Bröllopsdagen är  viktig för oss att fira. Det är nu 18 år sedan den där oförglömliga dagen i Boteå kyrka, den 26 maj 2001. Då visste vi inte vad som skulle hända på dagen en månad senare. Då, den 26 juni, befann jag mig på jobbet i Eskilstuna och fick den stroke som för alltid kom att förändra tillvaron för oss.  Så i stället för att avsluta pågående packning inför den planerade smekmånaden så fick D hasta iväg till Akademiska sjukhuset i Uppsala för att få beskedet att det var målfoto att jag överlevt. Men, vi har efter detta klarat av att navigera oss fram mellan alla "grynnor och skär" och tycker själva att det är en bedrift vad vi åstadkommit under dessa 18 år.

söndag 26 maj 2019

Hänförande

Igår på en sväng med elmoppen till soptunnan så stannade jag som alltid på vägen hem för att njuta av utsikten som denna gång bjöd på ett himlaspel som var helt betagande. Och se, mera behövdes inte för att det skulle bli ett inlägg även idag.
Enastående utsikt.



fredag 24 maj 2019

Blomningstid



Kaprifolen blommar frodigt på jordkällarens tak.
Snart blommar oxå lavendeln längs taket.
Tyvärr klarade löjtnantshjärtat inte förra sommaren.

Silverpäronet vid växthuset växer fint 
och kantnepetan blommar runtomkring.
Se här och så snyggt det nya staketet blev.

Våra maffiga björkar platsar så klart
i majblomningens tid.
                                       

torsdag 23 maj 2019

"Tomt i tanken"

Relaterad bild
Jag tankade alltid långt innan mätaren nått så här långt.
Det har blivit tunt med blogginlägg på senare tid. Helt enkelt beroende på att lusten inte infunnit sig. Jag har allt oftare kommit på mig själv med att ha "tomt i tanken".  Detta förstås beroende på att jag med stigande ålder fått allt svårare att få min sargade kropp och själ  att hänga med i vardagen.

Jag som aldrig låtit visaren gå ner på rött i bilen utan alltid sett till att tanka i god tid. Men, det var då det. När jag fortfarande körde bil. Det var lättare att då med pedaler och ratt bemästra min bil än vad det är att idag bemästra mig själv.

tisdag 21 maj 2019

Födelsedagsöverraskning

Den syttende mai hade jag, som den "grekgubbe" jag är, önskat mig en grekisk sallad med vederbörliga tillbehör som födelsedagsmiddag.
Nu blev det inte riktigt så då D överraskade mig med en överdådig middag med Norrlandsanknytning. Jag är ju norrlänning oxå.

Ett D-arrangemang.

Ett till D-arrangemang.
Meny:

-Tunnbrödsbakelse med frasig torsk, blomkål och krasse.
Vin: Dreissigacker Riesling 2017.
Tunnbrödsbakelsen med sitt vin.

Tunnbrödsbakelse i närbild.
- Fjällröding med rostad mandelpotastis, sikrom och purjolök.
Vin: Cotes de Jura Chardonnay 2016
Fjällröding under tillagning.

Fjällrödingen och dess vin.

- Kaffe och äppelkaka.
Plantation pineapple
Avslutning på en ljuvlig måltid.



D vet att min absoluta fiskfavorit är fjällröding som det dock är mycket svårt att få tag på här nere. Men, när D bestämt sig ska det mycket till för att det inte blir som hon vill och därför fanns favoriten fjällröding på min tallrik. Vinerna var särskilt utvalda för att passa till maträtterna och det gjorde dom med bravur. Underbart! En bättre födelsedagsmåltid hade jag inte kunnat önska mig.
En nöjd 69-åring.








söndag 19 maj 2019

Oxå en premiär

I maj då tar våra vackra björkar för sig.
För första gången sedan vi flyttade till Getingstorp så var gräset inte klippt till min födelsedag den 17 maj. Men, så är det när jag inte längre själv klarar av denna syssla. Idag blev det i a f klippt och då har jag så klart åkt en vända med elmoppen och njutit av prakten.
I odlingsmrådet har D  idag sett till att mycket är på gång.
Poolen fick vila i fjol, men i år ska den igång igen.
Det blev en vända till soptunnan oxå 
och utsikten på vägen hem förnekar sig aldrig.

Den nya utsikten mot Kilsbergen är heller inte så tokig.



fredag 17 maj 2019

Barn på nytt?

Så här såg det ut på mitt skrivbord
när jag kom upp tidigt i morse.
Det här fixade nog D sent igår kväll.
Syttende mai idag och jag fyller 69 år . Vad har då rubriken med detta att göra? Jo, jag vaknade kl. 03.13 i natt och kunde omöjligt somna om. Som när jag var barn och inte kunde sova av spänning inför födelsedagen och dess presenter. Den här gången var det inte alls av den anledningen. Det är av helt andra skäl jag sitter här kl. 4 och skriver detta inlägg. Det är inte någon åldersnoja jag drabbats av. Nej, det handlar om något helt annat. Mina tankar fastnade bara, i något obearbetat som låg där och väntade på att få komma upp till ytan och avslutas.  Inget viktigt, inget allvarligt. Inget som jag lägger nåt krut på att närmare beskriva här. Men, jag talar om det för D när hon kommer upp om några timmar. Hemlisar är nämligen inget för mig. Cliffhangers däremot.



söndag 12 maj 2019

100 år



Klisterdekal från 60-talet.
Om min pappa varit i livet skulle vi idag firat hans 100-årsdag. Han blev 75 år. 

Shell, Remsle, 1964. Fr. v. pappa Arvid, mamma Ilva
och jag själv. Jo då, ibland hade vi vita arbetskläder.
100-årsdagen får mig förstås att minnas ett och annat genom åren. Idel glada minnen. Jag har tidigare skrivit inlägg om  min uppväxt på bensinmack. Några inlägg finns här  och här. På den tiden fanns inga sociala medier att saluföra sig på utan då var det tidningsannonser och klisterdekaler som gällde. 
Tidningsannons från 50-talet.
Stor annonskampanj inför öppnandet av den nya
supermoderna macken i Remsle, Sollefteå 1964.

Ofta tänker jag på hur mycket som förändrats sedan min pappa gick bort. Tänk om han hade fått vara med om internetrevolutionen. Men fram för allt, tänk om han fått träffa och min familj. Och fått se vårt Getingstorp.


PS Nåt uppror mot höga bensinpriser var vi aldrig med om under våra mackår, men så kostade bensinen länge under en krona. På 50- och 60-talet var det inte ovanligt att kunder  tankade för en tia. Full tank var ingen självklarhet.





torsdag 9 maj 2019

Inga sömnpiller

Bildresultat för cl-final tottenham - liverpool 2019
Fyra blev två och så möts Tottenham och Liverpool  
i finalen i Madrid den 1 juni.
Fotbollsinlägg tillhör inte de mest lästa vet jag, men ibland så måste jag bara skriva. Många slutar väl läsa redan här, men jag vet i a f en som läser till slutet. Det är BP som jag vet delar mitt fotbollsintresse.

Tråkiga fotbollsmatcher som slutar 0 - 0 brukar ibland benämnas "sömnpiller". Det två semifinaler i Champions League som jag sett de två senaste kvällarna är fjärran från denna benämning. Kanske är det därför jag haft svårt att somna de två senaste kvällarna. Jag har helt enkelt varit alltför mycket uppe i varv.  Nattsömnen blev oxå kort så jag började skriva det här inlägget strax efter kl. 5 i morse.

Tisdagens match Liverpool - Barcelona 4-0 hade det mesta jag kan önska av dramatik och högklassig underhållning. Vem hade trott att Liverpool skulle vända 0-3-underläget från den första semin i Barcelona? Men, det var ingen diskussion, Liverpool var det bättre laget.

Att sedan historien upprepade sig igår kväll när Tottenham bortslog Ajax med 3-2 efter 0-1-förlust i första matchen och 0-2-underläge i paus får oxå sorteras in i kategorin "fotbollsmirakel". I den här matchen föll nog Ajax på ett visst mått av övermod. I stället för att slå vakt om det gynnsamma resultat man hade fram till 2-2 så gick man för ytterligare mål vilket straffade sig. Hoppas nu bara att ungdomliga Ajax inte knäcktes av detta utan att dom återkommer i CL-slutspel även kommande säsonger.

Värt att begrunda är att både Liverpool och Tottenham p g a skador saknade sina största stjärnor, Mohamed Salah resp. Harry Kane. Hoppas att båda är tillbaka till finalen.

Som grädde på moset så är det nu mina två favoritlag Tottenham och Liverpool som möts i finalen i Madrid den 1 juni. Tottenham har under lång tid varit mitt favoritlag, men för en tid sedan gick jag över till Liverpool av orsaker som du kan läsa här.  Spelarövergångar brukar kunna påverka styrkeförhållandet mellan lag men att min övergång skulle ha något att göra med vilka som möts  i CL-final är väl ändå att tro för mycket. Hur som helst, kul ska det bli och jag sitter garanterat bänkad vid TV:n när domaren blåser igång matchen. Av dessa två semifinaler har jag lärt mig att aldrig lämna matchen innan slutsignalen ljuder. Vad som helst kan nämligen hända i fotboll. Fotboll som fortfarande, i a f stundom, förjänar epitetet "det vackra spelet".

fredag 3 maj 2019

Valborgsfirande på Getingstorp

Ett försenat inlägg från Valborgsmässoafton eftersom jag haft datortrubbel. D och jag hälsade våren på vårt sätt. Med grekisk sallad och växthuspremiär. Det kallar jag ett riktigt firande. Det går förstås inte att jämföra med firandet från mina år som student i Uppsala, men ändå ett firande. Som tillvaron ter sig så kan det inte bli mycket bättre än så. Jag är i a f glad så länge jag klarar av att ta mig ut och upp på elmoppen så att jag kan kan förflytta mig i trädgården och njuta av årstidsskiftningarna.
Körsbärsträd i blomning.

Det nya staketet blev riktigt snyggt.

Nystädat och delvis kalkmålat växthus.

P-platsen för min elmoppe gör att jag inte 
behöver gå många steg.


Odlingssäsongen på gång där ute.

Vad väntar här tro?

Jo, grekisk sallad med vederbörliga tillbehör.

Valborgsmässoafton snart till ända.

torsdag 2 maj 2019

Back in business

Nygammal skärmbild. Här är skogen kvar.
I morse kunde jag som vanligt sitta ner vid min dator med mina rutinmässiga göromål. Vilken lättnad! Allt tack vare M som igår ägnade hela dagen åt att få allt i ordning igen. Det började med en genomsökning för att definiera problembilden och därefter vidtog timmar av ytterligare arbete. Det innebar bl. a. en ny hårddisk och installation av program mm. Det mesta av vad jag hade sparat kunde räddas, mycket tack vare en backup vi gjorde för ett år sedan. Därför är min skärmbild nu en återgång till den gamla. Den är så vacker så jag behåller den.

fredag 26 april 2019

Datortrassel




0_1518071702224_20180207_210438.jpg
Så här ser skärmen ut när jag startar datorn.

Har drabbats av datorstopp.  När jag startar datorn så kommer inte min normala skärmbild upp utan jag får upp en svart sida med en massa obegriplig text, en mix av text och sifferbeteckningar ( se bild ovan ), som avslutas med följande:
Reboot and Select proper Boot device 
or insert Boot Media in selected Boot device and press a key . Därifrån kommer jag inte vidare.

Detta har drabbat mig förr, men då har jag åtgärdat det genom en s k norsk återställning,  brutit strömmen för en kort stund. Nu hjälper inte denna åtgärd varför jag fått låna D:s laptop. Som enarmad så kommer jag inte bra överens med den då jag är van med ett rejält tangentbord och en separat mus. Dessutom får jag inte tillgång till något av allt det jag har sparat på min fasta dator.

Jg har förstås googlat på problemet och tittat in på ett  antal sajter där problemet förklaras och tips på lösningar ges. Dock är dessa tips oftast levererade av "datorexperter" vars förslag till lösningar är mera obegripliga än den text jag har på skärmen. Genomgående används datortermer som i vart fall jag inte förstår. Steg ett i åtgärdspaketet är dock avklarat då D hjälpt mig att kolla så att alla kablar sitter som dom ska.

Vid tillfällen som detta så framgår det hur oerhört beroende jag är av min dator. Den är ju min i stort sett enda kontakt med omvärlden. 

Jakten på en lösning går vidare.